Dobbeltspor til Skien vil tredoble antall passasjerer

Nye studier fra jernbaneverket (JBV) viser at med dobbeltspor på det såkalte intercity triangelet Skien, Halden, Lillehammer så vil passasjergrundlaget øke betraktlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Høgfartstog

Vestfoldbanen og Østfoldbanen er per dags dato to av di mest trafikkerte banene i Norge, samtidig som begge banene sliter med gammeldagse linjer og lange strekninger med enkeltspor.

To ferske «mulighetsstudier» fra Jernbaneverket (JBV) viser at viss det bygges nye moderne dobbeltspor slik det bygges mellom Oslo og Ski, kan antallet passasjerer på deler av Vestfoldbanen og Østfoldbanen tredobles. Den største gevinsten vil bli for dem som bor syd for henholdsvis Moss og Tønsberg. I følge studiene vil passasjergrundlaget i løpet av et år med moderne dobbeltspor øke fra 9,4 millioner passasjerer til over 20 millioner. På Vestfoldbanen alene vil trafikken øke fra 4,8 til ca 11,5 millioner passasjerer. Dette er bra både for samfundet og miljøet og viser at fremtidig innvistering i Eidangertunnelen både er klokt og riktig.

Venstre vedtok allerede på landsmøtet i 2009 å gå for både eidangertunellen med 45 millioner i alternativt statsbudsjett (det samme som jernbaneverket etterlyste) og dobbeltspor fra Skien til Oslo. Dette vil redusere reisetiden mellom Skien og Oslo til 80 minutter.

Les mer: Varden
Les mer: Aftenposten

Styremedlem: Kenneth Berg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**