Kunne det skjedd i Larvik?

De siste ukene har vi kunnet lese om de grusomme overgrepene i Alvdal mot uskyldige barn. Spørsmålet vi dessverre må stille oss er; kunne noe slikt ha skjedd i Larvik?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Barnehage

Foto: Gjesdal Venstre

Finnes det barn som lever under tilsvarende forhold her i kommunen? Vi får håpe at svaret er nei, men vi vet at det finnes mange barn i Larvik som ikke får den starten på livet de fortjener.
Om det ikke handler om alvorlige overgrep så er det uansett alt for mange som utsettes for ulike former for omsorgssvikt. Venstre ønsker å fortsette med å styrke arbeidet med barnevern i Larvik kommune.

Vi har alle et ansvar. Alle har vi en plikt til å bry oss og melde fra hvis vi har mistanke om at barn ikke har det godt. Det er bedre å si i fra en gang for mye enn en gang for lite. Ansatte i barnehage og skole har i tillegg til en moralsk plikt også en juridisk plikt til å melde fra til barnevernet. I en revisjonsrapport fra 2009 viser det seg at de fleste barnehager i Larvik har vært flinke til å melde fra om mistanke om omsorgssvikt, men at det dessverre ser ut til å ha vært unntak.

Det er ingen grunn til å tro noe annet enn at barnevernet i Larvik gjør en så god jobb som de kan, innenfor de rammene de har. I Kommunal rapports kommunebarometer for 2010 får barnevernet i Larvik en god karakter. Det er viktig at vi ikke slår oss til ro med det. I fjor økte antallet bekymringsmeldinger om barn og unge i Larvik med 30 prosent. Vi får håpe at det skyldes bedre rutiner for innrapportering og ikke en dramatisk forverring av våre barns oppvekstvilkår. Uansett er det viktig at disse meldingene får en ordentlig behandling, og vi må passe på at barnevernet har de ressursene de behøver. Venstre foreslo, og fikk heldigvis gjennomslag for, at Larvik skulle søke departementet om mer penger enn det rådmannen opprinnelig foreslo.

Det er viktig at vi ikke stempler familier som har behov for hjelp fra barnevernet. Det kan være fullt forståelige grunner til at familier må ha hjelp i en kortere eller lengre periode for å sikre at ungene har det bra. Det kan være krevende å være foreldre. De fleste tiltak barnevernet setter inn er av begrenset art og i samarbeid med foreldrene. Heldigvis er det sjeldent det går så langt at foreldrene mister sin foreldrerett.

Som samfunn har vi et spesielt ansvar for å beskytte dem som ikke har noen der til å beskytte seg. Politikk handler ofte om rettigheter til dem som kan passe på seg selv. Voksne kan av og til takke seg selv for den situasjonen de har havnet i. Barn er derimot alltid uten skyld.

Venstre er særlig opptatt av å gi barn en god start i livet. Det handler blant annet om å gi en god skole til alle barn. Samtidig må vi ta et særlig ansvar for dem som ikke får den omsorgen de har krav på. Hver barndom som kan reddes er en seier i seg selv, men også for Larviks fremtid er det avgjørende at våre barn får en god oppvekst.

Trond Kvasjord
Leder i Larvik Venstre