NSB overselger Østfoldbanen

Innbyggere og politikere må ta NSBs lovnader om Østfoldbanen i 2021 og 2026 med store klyper salt. Aftenpostens artikkelserie forrige uke viser hvordan NSB’s overselger sin tilbudsutvikling på Østfoldbanen. Det skriver fylkestingskandidatene Njål Vikdal og Solveig Schytz i Østlandets blad i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**


NSBs persontogdirektør Ingulstad sier «Vi venter med lengsel og smerte på Follo-banen.», og lar journalisten trekke konklusjonen at tilbudet blir mye bedre i 2021. Men, effekten av Follo-banen avhengig av mange tiltak som ikke er vedtatt eller finansiert. Vi nevner: nye tog, nye snu- og parkeringsspor sør for Ski, nytt dobbeltsspor inn til Moss.
Dette må NSB presisere i Aftenposten fredag. NSBs plandirektør Selmer gir i Aftenposten fredag fortsatt inntrykk av en vesentlig tilbudsøkning, men nå i 2026. Sannheten er at antall avganger per time i rush øker fra 10 til 12, en økning på 16% i antall avganger. For reisende på Østfoldbanen, så kan det opplyses om at det har vært en økning i antall togseter inn til Oslo med 16% de siste tre årene. Men, NSB kan «love» ifølge Aftenposten, at antall seter vil øke med 28%. 28% på 11 år. Det kan bli «lengsel og smerte» også etter at Follo-banen står ferdig i 2021.
Årsaken til denne begrensede kapasitetsøkningen er at trafikk-potensialet i ny Follo-bane og InterCity-utbygging i Østfold ikke kan tas ut før en ny Oslo-tunnel er på plass tidligst i 2035. Utbyggingen av Follo-banen vil gi betydelige effekter på reisetid og regularitet på Østfoldbanen, og er nødvendig for en større langsiktig kapasitetsøkning, men kapasitetseffekten er altså begrenset på mellomlang sikt.
NSBs oversalg av kapasitetseffektene på Østfoldbanen er et problem for innbyggerne i Follo og Østfold. Oversalget etterlater et inntrykk av at man kan flytte til Follo- og Østfold og få raske pendlertog inn til Oslo med flust av sitteplasser så snart Follo-banen står klar i 2021. NSBs oversalg av kapasiteten på Østfoldbanen kan ironisk nok føre til økte køer og klimautslipp fordi mange pendlere flytter til Østfold, men etter en tid velger bilen i stedet for toget. NSB oversalg av tilbudet på Spikkestadbanen i Asker har hatt denne effekten.
Jernbaneverket har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utrede mulighetsrommet for nye ruteplanmodeller fra 2027. Jernbaneverket bør få som tilleggsmandat å se med nye øyne på hvordan man kan få effekt av Follo-banen også før 2027.
Regjeringen skal i nærmeste framtid legge fram et forslag til jernbanereform. Et viktig element i denne reformen bør være en samordnet planlegging av nye spor og ruteplanmodeller som blir tilpasset boligveksten ved stasjonene. Dette er nødvendig for å oppnå rask samfunnsøkonomisk effekt og reduserte klimautslipp av våre jernbaneinvesteringer slik man har fått til i Sveits. Dette er nødvendig for å gi tog-passasjerene i Follo og Østfold et bedre tilbud.

Solveig Schytz, gruppeleder og førstekandidat Akershus Venstre
Njål Vikdal, Fylkestingskandidat Akershus Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**