Toget går nå

Venstre starter det nye året med å fremme forslag om å styrke satsingen på lokaltog.
En satsing på lokaltog er en nødvendig del av løsningen på tre av de store utfordringene i vår tid:
Klimagassutslippene må reduseres med minst 40 prosent innen 2030, Oljeprisen faller, og vi trenger ny verdiskaping for en ny tid, og det er stor befolkningsvekst. Innen 2050 kan vi ha passert 7 millioner innbyggere i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

NSB tog jerrnbane togvogn

Foto: Rogaland Venstre

Representantforslaget om lokaltog ble fremmet i stortinget av Abid Raja, Ola Elvestuen, Trine Skei Grande, Andre N. Skjelstad og Ketil Kjenset i dag.

Venstre har som mål at toget skal være det foretrukne alternativet for reiser til og mellom de store byene i hele Skandinavia. Det første vi må gjøre er å utnytte bedre de mulighetene som ligger der, eller som det trengs små investeringer til å få til sier Abid Raja.

Det andre vi må gjøre er å bygge ut et moderne jernbanetilbud fra Oslo til Halden, Hønefoss, Skien og Lillehammer, på Trønderbanen, Vossebanen og Jærbanen fortsetter Raja.

Det tredje og siste perspektivet er at vi må legge til rette for at transporten mellom Oslo og Kristiansand, Bergen, Trondheim, Stavanger, Gøteborg/ København og Stockholm. Det betyr at investeringene på de korte strekningene må ta hensyn til dette, og at vi legger planer for et moderne høyhastighetsnett i Skandinavia.

Alle disse tre grepene vil også gjøre det mer attraktivt å kjøre gods på jernbane sier Raja.

Forslaget innebærer en rekke tiltak med stor betydning for lokaltogtrafikken i Akershus.

Venstre vil blant annet
– Planlegge for høyhastighetstog mot Stockholm og Gøteborg/København
– Utbedre østre linje for å øke lokaltrafikken
– Sørge for at lokaltog til Indre Østfold kan bruke Follobanen
– Sørge for at lokaltog til Spikkestad kan bruke Askerbanen
– Sørge for bedre fremkommelighet for tog gjennom Oslo (bl.a. med ny tunnel)
– Utrede muligheten for toetasjerstog på Gjøvikbanen og Østfoldbanens østre linje
– Legge til rette for timesavganger til Gjøvik
– Planlegge for lokaltrafikk mellom Hokksund og Årnes (bl.a. med utbygging av dobbeltspor og krysningsspor)

Les mer om spikkestadbanen og ombygging av Asker stasjon i Budstikka
Les mer om styrking av lokaltogtrafikken på Østfoldbanen i Østlandets blad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**