Kolberg med politisk overgrep mot muslimer i Drammen

Buskerud Venstre reagerer kraftig på Martin Kolbergs utspill om å gå til kamp mot radikal islamisme. Ulla Nordgarden og Helge Stiksrud mener Kolberg begår et politisk overgrep mot bedre integrering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Pressemelding fra Buskerud Venstre

Buskerud Venstre reagerer kraftig på Martin Kolbergs utspill om å gå til kamp mot radikal islamisme (se utspillet her: http://www.nrk.no/nyheter/1.6522530)

Utrolig skuffende av Kolberg

Helge Stiksrud og Ulla Nordgarden

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Det er utrolig skuffende at selveste AP-strategen Kolberg synker ned på FrP sitt nivå. Med sitt paniske utspill bidrar han til å nøre opp rundt mistanken om at alle muslimer er potensielle ekstremister. Han sier det ikke direkte, men det ligger mellom linjene på samme måte som FrPs retorikk har virket i alle år, sier Helge Stiksrud

– Selvsagt skal vi ikke akseptere ekstremisme, men Kolberg tegner her et falskt skremmebilde og konstruerer et problem som ikke er der, sier Stiksrud. PST har sagt de har full oversikt og kontroll over den lille gruppa som finnes i Norge.

Populistiske skremmebilder
– I Drammen har vi en vesenlig andel muslimer som har grunn til å føle seg tråkket på av at Kolberg nå blåser opp ekstrem islamisme som et stort problem, sier Ulla Nordgarden. Dette er populistisk politikk på sitt verste fra Kolberg, forårsaket av at FrP stjeler velgere fra Ap.

– Kolberg bør dra til Afghanistan og drive valgkamp dersom han skal bekjempe ekstrem islamisme. Det er ingen grunn til å tro at dette er et stort problem i Norge eller i Drammen for den del, sier Nordgarden. Vi må fokusere på enkeltindivider og mindre grupper, skal vi bli bedre på integrering, ikke stigmatisere tusenvis i fordummende politiske debatter.

FrP har i alle år stigmatisert muslimer, og AP har i alle år neglisjert integreringspolitikken. — Kolbergs utspill viser at Ap har resignert når det kommer til rasjonell integreringspolitikk, når de nå velger å ty til følelser ved å tegne skremmebilder av det flerkulturelle Norge, sier Stiksrud. Det blir spennende å se hvor langt Kolberg og Ap er villige til å gå for å få tilbake FrP-velgerne sine.

Stortingskandidatene Ulla Nordgarden (tlf.95947530) og Helge Stiksrud (tlf.91823214)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**