Ola Elvestuen på besøk i Stor-Elvdal

– snakket varmt om Høgskolen Hedmarks avdeling på Evenstad og Atna bryggeri

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Venstres nestleder og stortingsrepresentant Ola Elvestuen framhevet Evenstad som en viktig rekrutteringsarena for skog og utmark, da han besøkte denne avdelingen av Høgskolen Hedmark mandag 20. oktober. Han karakteriserte Evenstad-miljøet som et viktig vekstområde med en omfattende kunnskapsbase ved campusen. Under besøket ble han presentert for den vedtatte utbyggingen av skolen som er kostnadsberegnet til 130 millioner kroner og som er i startfasen.

– Skogbruket blir viktig i framtida, både som byggråstoff og som erstatning for olje, sa Elvestuen. Han var klar på at biodrivstoffet er under utvikling og at det er nødvendig med stor satsing på å utvikle nye, miljøvennlige energiløsninger. Der kan skogen spille en viktig rolle.

– For å utvikle skogrelaterte næringer i Østerdalen er en ytterligere utbygging av både Solør- og Rørosbanen, med elektrifisering, nødvendig, sa Elvestuen. Han la til at ikke minst godstransporten nasjonalt og internasjonalt vil trenge en slik utvikling av banestrekningene i Hedmark.

Som gjest hos Stor-Elvdal Venstre fikk Elvestuen også lagt inn et besøk ved bryggeriet Atna Øl der varaordfører Sverre Oskar Øverby (V) er daglig leder. – Slike bedrifter betrakter vi i Venstre som grunnstammen i norsk næringsliv, som det er viktig å legge rammebetingelsene til rette for, sa Elvestuen, som også rakk å innlede om statsbudsjettets betydning for Midt-Østerdal på et åpent møte på Koppang gamle stasjon, under sitt besøk i Hedmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**