Et fremtidsrettet kinotilbud

Byrådet i Oslo vedtok i dag å be bystyret om fullmakt til å selge Oslo Kino AS, dersom kommunen får rett pris fra rett kjøper.
– Den teknologiske utviklingen har gjort det nødvendig for kinoene å fornye seg for at Oslo fremdeles skal ha landets bredeste og beste kinotilbud. Derfor er det ikke gitt at Oslo kommune er den beste eieren i fasen Oslo Kino nå går inn i, sier byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

– Oslo kommune har vært en god og langsiktig kinoeier i 86 år, men teknologiutviklingen gjør at kinomarkedet er i rask endring. Aktørene har samlet seg i færre og større kinokjeder. Norge har lenge hatt en fragmentert kinostruktur, men dette er i ferd med å endre seg. De små kinoaktørene samler seg i regionale kinovirksomheter, samtidig som noen av de internasjonale kjedene er på vei inn på det norske kinomarkedet. Svenske SF Bio planlegger for eksempel å bygge et stort kinosenter ved Akershus Festning, og dette er en endring i markedssituasjonen Oslo Kino må være forberedt på, sier Bjercke, som mener at rask omstillingsevne og investeringsvilje vil være de viktigste fordelene med en privat kinoeier.

– Oslo Kino er godt rigget til å bidra til moderniseringen av kinodrift landet over, og til å levere et stadig bedre kinotilbud til befolkningen både i Oslo og andre steder. Utviklingen mot å bli en større aktør er sannsynligvis helt riktig sett i lys av de internasjonale trendene i kinobransjen, men den krever at selskapet har mulighet til å snu seg raskt, for eksempel for å innhente kapital når man ser lønnsomme oppkjøpsmuligheter, sier Bjercke. Han understreker også at et eventuelt salg ikke vil innebære endringer i kommunens kulturpolitikk.

– Kommunens viktigste virkemiddel i kinopolitikken er konsesjonsordningen som bystyret vedtok i 2002. Denne ordningen innebærer at alle kinotilbydere skal få operere på like vilkår i Oslo. Det er gjennom konsesjon kommunen best kan sikre bredde og kvalitet i kinotilbudet, ikke gjennom eierskap i enkeltselskaper, sier Bjercke, og minner om at kommunen kan gå inn med prosjekt- og driftsstøtte for å sikre bredde og kvalitet der man ser at markedet ikke strekker til.

– For eksempel kan kommunen støtte filmfestivaler, på samme måte som den støtter andre kulturfestivaler. Når byrådet nå foreslå at man setter i gang en prosess for å finne mulige kjøpere til Oslo Kino, er det utfra en målsetning om at selskapet skal kunne videreutvikle sin posisjon som landets ledende kinoaktør, samt sikre Oslos befolkning et godt kinotilbud. Venstre vil at Oslo fortsatt skal ha landets beste og bredeste kinotilbud, og da er vi nødt til å tenke fremtidsrettet og forholde oss til utviklingen som skjer rundt oss, avslutter Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**