Uttalelse: En ny boligpolitikk med flere, bedre og rimeligere utleieboliger

En god bolig til en levelig kostnad er nøkkelen til et godt og verdig liv. Oslo Venstre ønsker å fremme en boligpolitikk som gir flere adgang til bedre boliger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Norge trenger reformer i boligpolitikken for å unngå at større grupper får problemer med å skaffe seg egen bolig. Ved siden av selveierboliger vil flere profesjonelle utleieboliger spille en viktig rolle. Gode leieboliger med skikkelige kontrakter er mangelvare i boligmarkedet idag.

Oslo Venstre ønsker bedre statlige virkemidler for å fremme flere gode profesjonelle utleieboliger. I Oslo er husholdningsandelen i utleiebolig 30 %. Idag er slike boliger økonomisk diskriminert i forhold til andre eiendomstyper og eierformer. Nye og bedre rammmebetingelser vil gi bedre vilkår i leiemarkedet spesielt og boligmarkedet generelt.

Oslo Venstre vil:
• Heve avskrivningssatsen for profesjonelle utleieboliger fra 0 til nivået for andre eiendomstyper som kontor og hotell.

• Innføre mulighet for frivillig momsregistrering med lav sats for profesjonelle utleieboliger

• Gi bedre låneadgang for profesjonelle utleieboliger i Husbanken

• Innføre skattefradrag i en viss grad for husleie i nybygde profesjonelle utleieboliger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**