Lambda vedtatt i bystyret

Bystyret vedtok 22. oktober 2014 bygging og finansiering av nytt Munch-museum i Bjørvika. — Dette er en stor dag for kulturlivet i Oslo, og jeg er veldig glad for at bystyret har vedtatt å bygge et flott museum som vil ha betydning for et stykke av verdens kulturarv i hundre, kanskje to hundre år fremover, sier konst. byråd for kultur og næring Anne Siri Koksrud Bekkelund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Plasseringen av det nye Munch-museum har vært en politisk vanskelig sak i flere år, men i dag skal vi rette blikket fremover. Oslo skal bygge et kunstmuseum som vil få besøk, søkelys og interesse fra hele verden. Dette skal bli et museum i verdensklasse, sier Koksrud Bekkelund.

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Foto: Sturlason

Hun understreker at Edvard Munchs testamentariske gave til Oslo kommune — som består av 27.000 kunstverk og 15.000 andre museumsobjekter — er en stor forpliktelse for kommunen, men også skaper fantastiske muligheter for Oslo som kulturby og Norge som kulturnasjon.

– Dette museet vil gi de besøkende en storslagen opplevelse i møte med både bygget og Edvard Munchs kunst, enten de er barn eller voksne, lokale eller tilreisende, kunsteksperter eller kunstinteresserte, sier Koksrud Bekkelund.

Det nye museet vil gi gode lokaler for konservering, forskning og formidling. Tilbudet til barn vil kunne bli blant verdens beste. Med sin uvurderlige samling og sitt nye bygg vil det nye Munchmuseet være sterkt posisjonert for å tiltrekke seg og ta imot viktige utstillinger, som kan bidra til en dypere forståelse av Edvard Munchs kunst, men som også vil styrke byens kunsttilbud og den generelle kunstinteresse.

Nå bygger vi Lambda!

Foto: Venstre

– Visjonen er at Munch-museet skal være et av verdens mest respekterte museer når det nye museet står ferdig i
2019. Det kan også bli et av verdens mest attraktive. Jeg tror jeg har mange med meg når jeg sier at det er bare å glede seg, avslutter Koksrud Bekkelund.

Les om det nye Munch-museet i Dagbladet
Les byrådssaken om bygging av det nye Munch-museet
Se animasjon av det nye Munchmuseetz/a> på Vimeo

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**