En halvtime mer med familien

Med Venstres oppgradering av østre linje vil det bli 10-15 minutter mindre reisetid med tog hver vei. Det betyr en halvtime mer med familien for pendlerne fra Indre Østfold til Osloområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

østre linje

Venstre vil bruke mer penger på jernbane. Det har vi foreslått hvert år i våre alternative statsbudsjett. Samtidig vil vi ha nye måter å tenke på når det gjelder investeringer i infrastruktur av stor samfunnsmessig verdi.

Venstre vil sørge for at Østre linje påkobles nytt dobbeltspor fra Oslo til Ski ved Ski stasjon, og at linjen videre østover oppgraderes med blant annet automatisert togkontroll. Venstre vil ta dette inn i Nasjonal transportplan, og følge opp med tilstrekkelige bevilgninger. På den måten vil reisetiden til og fra Oslo reduseres med 10-15 minutter – hver vei!

Vi vil også gjenåpne strekningen Rakkestad-Sarpsborg. Dette vil knytte fylket tettere sammen, noe som er viktig med tanke på blant annet arbeidsplasser og nytt sykehus på Kalnes. Jernbanen ligger der allerede. Venstre ønsker et samarbeid mellom fylkeskommunen og staten for å sette i gang driften av strekningen, og vi har satt av penger til dette i vårt alternative statsbudsjett og fylkesbudsjettet.

Les hele vår transportplan her.

Se flere saker Venstre er opptatt av

Per Magnus Finnanger Sandsmark, Martine Løkke

Foto: Jo Straube