Venstres ideologi

Hvis Venstre skal lykkes med sitt prosjekt så er det helt avgjørende at vi har fokus på venstres ideologi. Vi må lykkes med å synliggjøre sammenhengen mellom politikken og ideologien, sa Solveig Schytz fra talerstolen på Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Solveig Schytz

Vi må få fram begrunnelsen fro politikken, og hvilke virkemidler vi er villige til å ta i bruk for å nå målene: Det er begrunnelsene for politikken og virkemidlene vi tar i bruk som skiller Venstre fra SV i miljøpolitikken og skiller Venstre fra Høyre i næringspolitikken. Det er ved å synliggjøre ideologien at vi får vist hvem vi er og hva vi vil.

Dersom vi skal klare å formidle sammenhengen mellom ideologien og politikken må vi i enda større grad enn nå ta i bruk ideologien til bruk internt i organisasjonen. Om vi skal bygge de politikerne og medlemmene som er stolte og trygge, har engasjement og entusiasme, må vi forankre ideologien både i personer, organisasjonskultur og i organisasjonsstrukturen:

Vi trenger politikere, både sentralt og lokalt, som har ideologien under huden og har en solid liberal ryggmargsrefleks, – de personene kommer ikke rekende på ei fjøl,- det krever systematisk jobbing i hele organisasjonen, både lokalt, regionalt og sentralt. Vi må bli enda bedre enn vi er i dag på systematisk jobbing med skolering — også på ideologisk basis, og vi må bli enda flinkere enn vi er i dag til å bygge en organisasjonskultur hvor vi bygger hverandre opp og heier fram talentene.

Et annet aspekt ved ideologi til intern bruk i Venstre er at vi må leve som vi lærer: Hvis vi mener alvor med det vi sier om åpenhet, demokrati og maktspredning så må vi sørge for at dette også prege partiorganisasjonen vår. Det betyr at vi blant annet må jobbe for åpnere nominasjoner, mer direktedemokrati, flere nye (nettbaserte) løsninger og arenaer for økt deltakelse og engasjement hos medlemmene, – som supplement til den etablerte organisasjonsstrukturen,- og det bør ha noen konsekvenser for hvordan vi gjennomfører landsmøtene våre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**