Historisk skolevalgresultat for Venstre

I dag ble resultatene fra skolevalgene offentliggjort. Venstre gjør sitt beste skolevalg nasjonalt siden 1989, og er nå Norges fjerde største parti blant ungdomsvelgerne. – Dette er svært gode tall for Venstre. Jeg tror det skyldes at ungdom har fått øynene opp for Venstres liberale verdier og vår gode politikk på miljø og skole, sier Edvard Værland, ungdomskandidat for Bærum Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande kan glede seg over at Unge Venstre og elever har gitt Venstre sitt beste skolevalg på over tjue år.

Foto: Unge Venstre

Årets skolevalgkamp har vært preget av angrepene 22. juli, og de tradisjonelle skoledebattene ble avlyst til fordel for skoletorg. Flere Unge Venstre-medlemmer enn noensinne har stolt reist landet rundt for å overbevise landets elever om liberal politikk, noe som har ført til et rekordvalg og stor medlemsvekst i organisasjonen. Resultatet i årets skolevalg gir en økning på 0.8 % fra 2009, 1.8 % fra 2007 og 3.7 % fra 2005.

Edvard Værland er Venstres ungdomskandidat i Bærum.

– Vi har stilt mannsterke opp ved skolene, og det tror jeg har hjulpet oss mye. Debattene har sin egen sjarm, men valgtorgene har gitt oss muligheten til å snakke skikkelig med elevene. For resultatene våre er det klart at det er positivt for oss med valgtorg. Vårt viktigste buskap har vært bedre kollektivtilbud, bedre lærere og valgfrihet i skolen.

– Jeg tror at ungdommene har blitt mer bevisste etter Utøya, og vil sette seg skikkelig inn i ting. Vi har gjort det bra både nasjonalt og i Bærum og i Akershus til tross for den lille nedgangen fra 2009.

I Akershus fikk Venstre 8,8 % av stemmene, en nedgang på 1,4% fra 2009.

Resultater for Venstre ved skolevalgene i Akershus:
Akershus 8,8 % (-1,4 % fra 2009) – totalt 1168 stemmer

Asker vgs. 10,4 % (-22,3 %)
Bjertnes 3,4 % (-1,4 %)
Bjørkelangen 7,8 (+6%)
Bleiker 10,5% (-8,3%)
Drømtorp 3,7 % (-9,4%)
Dønski 3 % (-8,4%)
Eidsvoll 4,7 % (+1%)
Eikeli 12,9 % (+7,8%)
Frogn 9,7 % (-2%)
Hvam 10 % (+8%)
Jessheim 8,4 % (+1,5%)
Kjelle 4,5 % (+1,6%)
Lillestrøm vgs 10,1% (-12,3%)
Mailand 7,5% (-0,5%)
Nadderud 13,6% (+1,4%)
Nannestad 6,1 % (+2,4 %)
Nes 11,3 % (+5,6 %)
Nesbru 8,7 % (-7,9 %)
Nesodden 5,6 (-8,9%)
Oppegård 9,4% (-2,6%)
Rosenvilde 13% (+5,4%)
Rud 13,7% (+5%)
Rælingen 5,5% (+3,2%)
Sandvika 14,7% (+5%)
Skedsmo 4,4, % (-3,9%)
Ski 7,8% (-1,6%)
Stabekk 10,6 (+1,1%)
Strømmen 1,7% (-6%)
Sørumsand 6.7 (+1,6%)
Valler 15,1% (-1,1%)
Vestby 4,4% (-6,3%)
Ås 11,4% (+1,6%)

For fullstendig oversikt over resultatene, les mer her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**