Budsjett 2013: Storsatsing på gang- og sykkelveier

I dag ble de borgerlige partienes budsjettforslag for 2013 lagt fram. Det foreslås å øke bevilgningene til gang- og sykkelveier med 250 mill. kr. – Vi er opptatt av å få fart på utbyggingen, sier Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre. Andre viktige satsningsområder er styrking av kollektivtilbudet, båt til Fornebu, mer til miljø og reduksjon av klimagassutslipp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Budsjettet for 2013 har grønn profil, med kraftig styrking av bevilgningene til gang- og sykkelveier, kollektivtilbud og miljø. Fra venstre: Inge Solli, Siri Engesæth og Solveig Schytz.

Foto: Gisle Bjørneby 2011

Fylkesrådmannens forslag til budsjett for 2013 og økonomiplan 2013-2016 legger opp til en sterk satsing på den videregående skolen i Akershus, og til prioritering av økt kapasitet i kollektivtrafikken. – Et godt budsjett har blitt enda bedre, sier Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre.

Les mer om rådmannens budsjettforslag her.

– Venstre er godt fornøyd både med grunnlaget i fylkesrådmannens forslag og de de nye forslagene som i dag ble lagt fram i fellesskap av Venstre, Høyre, KrF og Frp sier Schytz.

Flertallskonstellasjonen i fylkestinget bestående av Venstre, Høyre, KrF og Frp har i dag lagt fram et forslag til budsjett for 2013 som innebærer ytterligere styrking av kollektivtrafikken, et stort løft for bygging av gang- og sykkelveier, veivedlikehold og en videre satsing på innfasing av nullutslippskjøretøy i regionen: Forslaget ble vedtatt i fylkesutvalget i dag, 26. november, og skal behandles i fylkestinget 17.desember 2012.

De borgerlige partiene har mer enn doblet bevilgningene til kollektivtransport siden 2007. I 2012 legges det opp til 5 % vekst i kollektivtrafikken.

Foto: Christoffer Biong

Styrking av kollektivtrafikken
Veksten i kollektivtrafikken fortsetter. Kollektivtransporten forsetter å ta markedsandeler fra biltrafikken i transportsektoren. Det legges opp til i overkant av 5 % vekst i kollektivtrafikken i 2013, og for første gang runder vi en milliard kroner i tilskudd fra Akershus fylkeskommune til drift av kollektivtrafikken. Dette er mer enn en dobling siden 2007.

Stort løft for gang- og sykkelveier
Fylkesrådmannens forslag innebærer en satsing på 354,8 millioner kroner til gang- og sykkelveier i perioden. Dagens vedtak innebærer en ytterligere styrking på 250 millioner i perioden for en forsert utbygging av gang- og sykkelveier ved skoler, i hovedsak på Romerike. Vi tar sikring av skoleveier og tilrettelegging for gående og syklende på alvor, er opptatt av å få fart på utbyggingen, sier Schytz.

Båt til Fornebu
Det bevilges også penger til å opprette en båtrute fra Aker Brygge til Fornebu for å avhjelpe kollektivtrafikken til Fornebu i påvente av bygging av Fornebubanen. Bussene står i dag i kø til og fra Fornebu. Venstre mener at et båttilbud vil være et godt supplement til busstilbudet inntil Fornebubanen er bygget og kan tas i bruk, og foreslo dette allerede for et år siden. Vi er svært glade for at dette nå blir en realitet sier Solveig Schytz.

Ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene
For å kunne ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er veivedlikehold styrket med 50 millioner. Disse ekstra midlene skal prioriteres til vedlikehold av bruer og tuneller.

Miljøfond
Fra 2013 settes det av 10 millioner i året til et miljøfond som hovedsaklig skal brukes til å redusere miljø- og klimautslipp i transportsektoren. Det betyr at Akershus fylkeskommune fortsetter sitt offensive arbeid med å legge til rette for økt bruk av nullutslippskjøretøy i regionen, både ladbare kjøretøy og kjøretøy med brenselsceller som går på hydrogen og annen teknologi sier Schytz.

Styrking av videregående opplæring
Videregående opplæring styrkes med ytterligere 3 millioner årlig. Midlene skal prioriteres til å styrke arbeidet mot frafall i den videregående skolen. Jeg glad for at vi fortsetter å stryke arbeidet med å forebygge og hindre frafall i den videregående skolen sier Schytz.

Les mer om hva Akershus Venstre vil gjøre her (program 2011-2015)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**