Vern om elevenes rettigheter – nei til narkotikaransakelser av uskyldige elever

Akershus Venstre ønsker ikke at krenkende aksjonsformer skal benyttes ved de videregående skolene i Akershus. Elevenes personvern og integritet må ivaretas. Narkotikamisbruk i skolen er et problem som skal møtes med omsorg og hjelp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre vil sikre ungdoms rettssikkerhet og rett til privatliv på skolen.

Foto: Lørenskog Venstre (LKF)

Venstre ønsker at skolene skal styrkes med psykososial kompetanse, som kan fange opp elever med ulike typer problemer. I mai 2012 foreslo regjeringen at det skulle være fritt frem for at politiet skulle kunne bruke narkohunder i uanmeldte besøk på skoler. Venstre foreslo da at for stortinget at politiet skal måtte innhente skriftlig samtykke fra elever før det gjennomføres personverninngripende narkotikaaksjoner ved skolene. Stortinget snudde, og støttet Venstres forslag.

Administrasjonen i Akershus fylkeskommune har foreslått å gi politiet anledning til å innhente samtykke fra elevene og bruke narkohunder i de videregående skolene i Akershus. Venstre mener denne praksisen strider mot det grunnleggende prinsippet i rettsstaten — at man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Skolen er en av de viktigste institusjonene vi har, og det er der vi først lærer om balansen mellom individ og myndighet, om politiet og rettsstaten, og om hvilken tillit vi kan forvente av samfunnet når vi entrer voksenlivet. Begrensning av politiets makt er grunnleggende i et liberalt demokrati, og rettsstaten slutter ikke der skolegården begynner. Snarere tvert imot.

Venstre i ønsker ikke at krenkende aksjonsformer skal benyttes i skolen, og vi tror heller ikke at dette er særlig effektivt. Slike kontroller kan fungere mot sin hensikt. Dersom det fører til at elever med rusproblemer slutter på skolen, har vi oppnådd lite. Venstre setter folk først, og mener at vi må bekjempe rusavhengigheten, ikke de rusavhengige.

Venstre vil:
– at fylkeskommunen endrer fokuset i sitt arbeid mot rusmidler i skoleverket over på tiltak som ikke krenker elevenes rettigheter og som heller benytter positive forebyggende metoder, i samråd med elevene selv og ombudet for elever og lærlinger
– sikre ungdoms rettssikkerhet og rett til privatliv på skolen
– ha en opptrappingsplan for flere helsesøstre i skolen
– styrke rådgivnings- og oppfølgingstjenesten for å hindre frafall
– bruke skolehelsetjenesten og miljøarbeidere aktivt for å fremme et godt psykososialt miljø i skolene

– Vedtatt av Akershus Venstres hovedstyre 29.01.2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**