Ny skole på Vilberg utredes – stor seier for Venstre!

En av Venstres viktigste saker i 2011-valgkampen blir vedtatt av kommunestyret ikveld; utredning av ny skole på Vilberg. – Venstre mener kommunestyret allerede nå kan fastslå at det skal bygges ny skole, og at den skal lokaliseres på et annet sted enn der barneskolen er idag, sier Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innstillingen fra rådmannen (vedtaket fra Utvalg for oppvekst og levekår) kan fremstå “litt gresk”, når det står “Utrede alternativer for utbygging/rehabilitering av Vilberg ungdomsskole og Vilberg barneskole.” Men det er ingen tvil om at behovet for vedlikehold og rehabilitering av både barneskolen og ungdomsskolen på Vilberg er så stort at utredning av ny skole og ny beliggenhet må iverksettes umiddelbart. Dette er ihvertfall Venstres konklusjon.

– Da Venstre la frem sitt forslag til budsjett og økonomiplan for perioden 2013 – 2016, var utredning og bygging av ny skole på Vilberg det største prosjektet vi foreslo i investeringsdelen av budsjettet, sier Knut Bakkehaug.

Venstre ba om umiddelbar start
Da Hovedutvalg for oppvekst og levekår hadde møte 09.april fremmet Kjersti Almåsvold følgende protokolltilførsel: “Jeg ber om at utredningen for Vilbergskolene iverksettes umiddelbart. Behovet er så prekært at arbeidet ikke kan vente på sluttføring av skolestrukturrapporten.” Les protokollen fra møtet her.

Allerede da utvalget for oppvekst og levekår skulle starte på arbeidet med innstilling til ny skolestruktur i januar var Venstre klare på at det viktigste målet var at det skulle bygges ny skole i Vilbergområdet. – Dette er fortsatt vårt viktigste mål, sier Knut Bakkehaug, og legger til: – Med dagens vedtak er vi et skritt nærmere å få dette målet virkeliggjort.

Tar opp forslaget fra interpellasjonen
– Vi kommer til å ta opp forslaget fra interpellasjonen kommunestyret behandlet i mars, sier Knut Bakkehaug. Innlegget han holdt i kommunestyret kan du lese her.

Venstre kommer dermed til å fremme endringsforslag til 1.avsnitt 1.setning:

"Det skal umiddelbart iverksettes utredningsarbeid for flytting av Vilberg Barneskole og utvikling av Vilberg-området som oppvekstsenter."

Bakkehaug understreker at Venstre ønsker at resten av innstillingen fra Utvalg for oppvekst og levekår blir vedtatt. Dermed kan barneskolen og ungdomsskolen vurderes sammen. – Om det blir samlokalisering der ungdomsskolen idag ligger, flytting av begge skolene til et nytt sted eller flytting av kun barneskolen gjenstår å se, sier han.

Trafikksituasjonen må med i vurderingen
Venstre mener at det er viktig å ha med som et vilkår i utredningen at trafikksikkerhetssituasjonen skal vurderes når lokalisering av skole i Vilbergområdet skal bestemmes.

Bakkehaug mener at dette sikres best ved at kommunestyret vedtar et eget punkt om dette, i mandatet. Venstre har forslaget klart:

"Når ny lokalisering av skole i Vilberg-området vurderes, skal trafikksituasjonen og trafikksikkerhet vektlegges som et av kriteriene."

Stor seier for Venstre
Knut Bakkehaug er fornøyd med at skolene på Vilberg endelig skal utredes. – Det er meningsløst å putte så mye penger inn i gamle skolebygg som uansett ikke holder mål hverken for arbeidstagere eller elever, sier han.

Venstre har jobbet med denne saken siden tidlig i forrige periode (2007 – 2011). Det var da Kjersti Almåsvold foreslo ny Vilbergskole at hele skolestrukturutredningen ble igangsatt. – Vi har forståelse for at alle skolene må ses i sammenheng, sier Bakkehaug. Men nå har det gått flere år. Vedlikeholdbehovet fortsetter å samle seg opp. Tilslutt står valget mellom totalrenovering eller å bygge nytt. Da velger vi det siste, sier han.

Bakkehaug understreker at en ny skole, lokalisert et annet sted på Vilberg ikke bare vil være til beste for elever og ansatte, men også for utviklingen av Sundet på sikt. – Det er langt frem til vi kommer dit, men med kommunestyrets vedtak ikveld vil vi ha tatt et langt skritt i riktig retning, avslutter Bakkehaug.

Du kan lese forslaget til vedtak fra rådmannen/Utvalg for oppvekst og levekår her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**