Debatten om Sundtoppen: – Se Sundets muligheter!

Da kommunestyret i kveld behandlet Venstres forslag om å lage park av Sundtoppen, oppfordret Knut Bakkehaug resten av kommunestyret til å se Sundets muligheter. – Sundet er på mange måter en skjult perle på Østlandet, sa han. Les hele innlegget Venstres kommunestyrerepresentant holdt i kommunestyret her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres interpellasjon ble sendt til ordfører Einar Madsen (Ap) 13.juli i år, og du kan lese den her.

Sakslisten til kommunestyret ser du her.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Her er innlegget Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug holdt da kommunestyret behandlet forslaget om å lage park av Sundtoppen:

Ordfører!

Venstre lanserte i EUB 13.juli i år et forslag om å lage park av Sundtoppen. Det har gått to måneder, så alle partier bør ha hatt veldig god tid til å vurdere forslaget.

Nærheten til Vorma gjør Sundet til noe nær en sørlandsby midt på Østlandet. Sundet er på mange måter en skjult perle på Østlandet. Og Sundtoppen er uløselig knyttet til Sundets identitet. Det var her den første fergemann satte opp sitt hus og fraktet folk over Vorma. Nærheten til prestegården der Wergeland-søsknene vokste opp, til Badet som ble bygget etter at Henrik fant de helsebringende kildene. Sundet har en beliggenhet og topografi som begrenser og setter rammer. Men innenfor disse rammene må vi se mulighetene. Å lage park av Sundtoppen er èn slik mulighet.

Å lage park av Sundtoppen har Venstre foreslått tidligere, omtrent på dagen syv år før vi gjorde det i år. Forslaget har ligget der til "gratis" benyttelse. Ingen har tatt saken, selv om flere representanter i kommunestyret er med i Sundtoppens venner. Denne foreningen har flere ganger vært i kontakt med kommunen for å få hjelp med å holde Sundtoppen ved like som et sted publikum kan bruke.

Venstres forslag i sommer skapte en stor debatt om hvordan vi som folkevalgte styrer utviklingen av kommunen. Å regulere mest mulig tomter til utbygging uten noe blikk for helheten, er etter Venstres mening ingen god måte å styre på. Det er når vi bestemmer hvor vi skal regulere, hvor stor utnyttelsesgrad det skal være, og utviklingen av helheten i det enkelte området, at vi styrer best. For helheten handler om mer enn boliger, veier og butikker. Det handler om et miljø folk trives i. Med skoler, barnehager, eldreomsorg og rekreasjonsområder. Venstre er glade for at folk engasjerer seg i denne debatten. Å lage park av Sundtoppen er en del av en slik debatt. Det er ingen motsetning mellom utvikling i Sundet og utvikling sør i kommunen.

Avslutningsvis; Venstre har ikke tapt på den debatten vi satte i gang i sommer. Venstre gjorde sitt beste stortingsvalg siden 1969 i Eidsvoll, og fikk sitt høyeste stemmetall i noe stortingsvalg etter krigen.

Venstre kommer til å fortsette å delta i debatten om utviklingen av de ulike delene av Eidsvoll – og utfordre de andre partiene på hva som er deres forslag og løsninger om utformingen av Eidsvoll. De andre partiene bør kunne svare på hva de har gjort for ulike deler av kommunen – og hva de vil gjøre fremover. Venstre skal ta stilling til hvert forslag på saklig grunnlag – uavhengig av hvem som kommer med forslaget. Vi håper alle partier vil gjøre det samme — og at vi kan begynne med forslaget som ligger på bordet her i dag.

Les også intervjuet med leder i Sundtoppens Venner, Astrid Myrvang.

Se fotoalbumet med bilder av Sundtoppen, på vår Facebookside.

Første gang Eidsvoll Venstre foreslo å gjøre noe med Sundtoppen, var 14.juli 2006.

Se også andre saker fra politikken i Eidsvoll i vårt arkiv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**