Aktuell informasjon

Her finner du forskjellig aktuell informasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Øl

Venstre-pub på Losen
01.03.2013 Bli med på pub og diskuter saker som opptar deg.

Borghild Tenden og Trine Skei Grande

Dette er Venstres alternative statsbudsjett
25.11.2012 Venstres stortingsgruppe har lagt fram Venstres alternative statsbudsjett for 2013. Der blir kunnskap, verdiskaping og fattige prioritert.

Logoer

Hvilket parti treffer deg i hjertet?
23.11.2012 Her er testen som forteller deg hvilket parti du innerst inne er mest enig med.

Rebekka Borsch, landsstyremedlem

Snitt av målinger gir stortingsplass
22.11.2012 Med knappe ti måneder igjen til stortingsvalget, viser gjennomsnittet av meningsmålingene at alle de fire småpartiene på Stortinget ligger an til å klore seg fast over sperregrensen. Og Buskerud Venstre ligger an til å få utjevningsmandatet, ifølge TV2.

Førstekandidat Rebekka Borsch

Borsch ble Venstretopp i Buskerud
15.06.2012 Ingen utfordret Rebekka Borsch (35) om førsteplassen på stortingsvalglisten til Buskerud Venstre. Den unge fremadstormende venstrepolitikeren fra Røyken nyter stor tillit i partiet og ble valgt ved akklamasjon.

Miljøprisvinner Nils W. Kristiansen

Hurum Venstres miljøpris til Nils W. Kristiansen
10.06.2012 Hurum Venstre benyttet verdens miljødag 5. juni til å hedre Nils W. Kristiansen fra Tofte og overrekke miljøprisen for 2012.

Miljøprisutdeling på Preissestranda
31.05.2012 Hurum Venstre har valgt verdens miljødag for å dele ut sin Miljøpris. Arrangementet foregår på Preissestranda, også kalt Tyskerstranda, på Tofte tirsdag 5. juni kl.19.

Trine Skei Grande på KinoKino

Forskerne har tro på Venstre
15.05.2012 Svært få norske forskere ønsker Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti eller Senterpartiet på Stortinget, viser en undersøkelse. Venstre derimot, får tillit og hele 15 prosents oppslutning.

Rebekka Borsch, landsstyremedlem

Valgprognoser gir Venstre stortingsmandat
14.05.2012 En prognose som er utarbeidet for Drammens Tidende, viser at Aps Laila Gustavsen og Sps Per Olaf Lundteigen ville blitt vraket om det var valg i dag, til fordel for Høyre og Venstre. Dette bekrefter tidligere meningsmålinger som viser at Buskerud Venstre kan kapre et mandat i 2013.

Ulla Nordgarden og Trine Skei Grande

Åpent møte om Liberal feminisme – er likestillingsarbeidet ferdig?
06.05.2012 Venstrekvinnelaget i Buskerud arrangerer sammen med V-kvinner fra Oslo og Akershus seminar om Liberal feminisme 30. mai på Litteraturhuset i Oslo. Både Trine Skei Grande, nestleder Terje Breivik og Ulla Nordgarden fra Buskerud NVK deltar i debatten.

Bli med på Earth Hour i kveld
31.03.2012 Ta en utfordring – det er din planet. Slukk lyset 20.30 – 21.30 lørdag 31. mars.

Oslofjordens Friluftsråd en viktig samarbeidspartner
30.03.2012 Varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) representerte Hurum kommune på årsmøtet i Oslofjordens friluftsråd (OF) 29. mars. Varaordføreren ser på OF som en viktig samarbeidsparter for en kommune som Hurum som har en lang og vakker kystlinje.

Hender

Hurum del av nytt regionssamarbeid i Buskerud
22.03.2012 Hurum, Røyken og Lier kommuner går sammen og danner en ny region etter at de tidligere i år gikk ut av Drammensregionen. De tre kommunene har mange felles utfordringer å samarbeide om.

Hurum kommune, skilt

Se skissene til det nye kommunehuset
09.02.2012 Kjært barn har mange navn. Her kan du se hvordan Hurums nye administrasjonsbygg / kommunehus / rådhus i Sætre blir.

Gunn-Torill Homme Mathisen, Monica Vee Bratlie og Jimmy Quist

Første spadestikk i Sætre
06.02.2012 1. februar kunne ordfører Monica Vee Bratlie (H) ta det første spadestikket til det nye administrasjonsbygget i Sætre mens varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) glad bivånet begivenheten.

– Vil heller ha bro over Oslofjorden
21.01.2012 Politikerne i Røyken og Hurum vil ikke ha et ekstra tunnelløp. De ber Statens vegvesen tenke mer helhetlig og starte planleggingen av bro. Gunn-Torill Homme Mathisen (V) vil ha midlertidige utbedringer i tunnelen og heller vente et par år ekstra på bro.

Sødra Cell Tofte, skilt

Permiteringene ved Sødra Cell bekymrer
09.01.2012 Et enstemmig kommunestyre sluttet seg til forslaget fra samarbeidspartiene H, V, Krf og Sp som ønsket å vise at man tar situasjonen ved Sødra Cell på alvor. Man vil ha et spesielt fokus på Toftesamfunnet og utfordringene permiteringene vil medføre i tiden som kommer.

Rebekka Borsch

Venstre kan få stortingsrepresentant i 2013
04.01.2012 Rebekka Borsch, leder i Buskerud Venstre, gleder seg over meningsmålingen som viser at de får én på Stortinget. En ny meningsmåling viser at Venstre kan kapre en plass på buskerudbenken fra 2013. I så fall ryker Per Olaf Lundteigen ut.

Filtvet fyr en vinterdag

Godt Nytt år 2012!
26.12.2011 Hurum Venstre ønsker alle vel overstått jul og et riktig godt nytt år 2012!

Venstreleder Skei Grande får terningkast fem
26.12.2011 Politisk redaktør Stein Kåre Kristiansen i TV 2 og Dagsavisens sjefredaktør Arne Strand mener det er svært variabelt nivå på innsatsen til de fire politikerne som står i front for hvert sitt opposisjonsparti. Men Venstres Trine Skei Grande og Erna Solberg får begge fem på terningen.

Venstre med 7,4% på meningsmåling
09.12.2011 Høyre og Venstre får begge rekordhøy oppslutning på en ny meningsmåling.

Farger, kreativ

Folkestad oppvekstsenter åpnet
24.11.2011 Den store dagen var kommet. Endelig var bygget ferdig oppusset, alle ting og utstyr på plass og barna kunne innta den nye barnehagen. Varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) syns det var stor stas å delta på åpningen av Folkestad oppvekstsenter.

Henrik Arctander

Bred støtte for Dynamittmuseet
22.11.2011 Henrik Arctander (12) brenner for å bevare Dynamittmuseet på Engene i Sætre, og han får bred støtte både hos lokalbefolkningen og lokalpolitikerne.

Hovtun

Dette er Hovtunavtalen
17.10.2011 Samarbeidspartiene Høyre, Venstre, Krf og Senterpartiet er blitt enige om en politisk samarbeidsavtale for den neste fire års perioden. Her kan du lese avtalen.

Monica Bratlie og Gunn-Torill Homme Mathisen

Første kvinnelige ordførerveksling i Hurum
13.10.2011 Det ble ingen overraskelser da Monica Vee Bratlie (H) og Gunn-Torill Homme Mathisen (V) ble innsatt som henholdsvis ordfører og varaordfører på tirsdag. For andre gang i historien sitter det nå to kvinner på topp i Hurum. Og for første gang overtar en kvinne etter en kvinne.

Ordfører Monica Vee Bratlie og varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen, Hurum kommune

Første dag på jobben
12.10.2011 Onsdag 13. oktober var første dag på jobben for nyvalgt ordfører Monica Vee Bratlie (H) og varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

Hender

I morgen underskrives den politiske samarbeidsavtalen
05.10.2011 Samarbeidspartiene H, V, Krf og Sp skal i morgen kveld møtes for en siste gjennomgang og underskriving av den politiske samarbeidsavtalen for de neste fire årene.

Marianne Arctander8

Takk for meg!
29.09.2011 Venstres markante lokalpolitiker, Marianne Arctander, tar nå en pause fra politikken. Les hennes avskjedshilsen her.

Sætre gård

Si din mening om forslaget til reguleringsplan for Sætre Øst
24.09.2011 Ute på høring nå: Forslag til områderegulering for Sætre sentrum øst. Dersom du har kommentarer eller synspunkt på planene for Sætre kan du komme med dine innspill til kommunen. Høringsfrist er 11. november.

Monica Bratlie og Gunn-Torill Homme Mathisen

[b]Velgerne forventer endringer
19.09.2011 Hurums nye ordfører Monica Vee Bratlie (H) og varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) er sammen med KrF og Sp meget klare på at det vil bli andre boller i kommunen de kommende fire årene. – Nå skal det gjennomføres planer, sier de to.

Ole Morten Furua Rødby, Gunn-Torill Homme Mathisen, Monica Vee Bratlie og Øyvind Eriksen.

Enighet mellom sentrum og Høyre i Hurum
18.09.2011 Monica Vee Bratlie (H) blir ny ordfører og Gunn-Torill Homme Mathisen (V) varaordfører i Hurum. Dette er klart etter at Høyre, Venstre, KrF og Sp har inngått en samarbeidsavtale for kommunestyreperioden 2011-2015.

Slik ble valgresultatet i Hurum
14.09.2011 Her kan du se hvordan folket stemte i de ulike valgkretsene og kandidatkåringen, med andre ord hvem som kom inn og med hvor mange stemmer.

Valgvake på Losen
10.09.2011 Velkommen til felles valgvake på Losen i Sætre sammen med Høyre og Krf fra kl. 20. Det blir storskjerm og stor stemning. Kom innom i løpet av kvelden, da vel!

Krysse eller slenge?
09.09.2011 Det er ikke vanskelig å forandre litt på stemmeseddelen, men å stryke kandidater er ikke lov. Har du en kandidat du har stor tro på, så kan du gi han eller henne en personstemme enten ved å krysse eller slenge vedkommende. Her kan du lese hvordan.

Valg 2011

Hvilket parti treffer deg i hjertet?
01.09.2011 Her er testen som forteller deg hvilket parti du er innerst inne mest enig i. Ta “Ideologi-testen” til Nettavisen.

Logoer

Partilederdebatt: Hva skjer i Hurum i framtiden?
27.08.2011 Torsdag 8. september kl. 18 møtes alle førstekandidatene til de politiske partiene i Hurum til debatt i Sætre. Mange viktige politikkområder skal debatteres, ikke bare Sætre-saker. Alle Hurums innbyggere er velkommen.

Pakkedugnad

Tverrpolitisk pakkedugnad
24.08.2011 Det var en entusiastisk og arbeidssom gjeng fra Venstre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti som møttes i Posthuset på Hovtun for å pakke valgmateriell. Ca 25 store og et par små sto på for å få valgmateriell ut til innbyggerne. Ap, H og Frp valgte å stå utenfor og ikke delta i fellesutsendelsen.

Nå kan du forhåndsstemme
15.08.2011 Ved kommune- og fylkestingsvalget 2011 kan du i Hurum avgi forhåndsstemme fra onsdag 10. august frem til fredag 9.september.

Lys og roser for AP

Til Ungdommen av Nordahl Grieg
26.07.2011 Til minne om ofrene av Oslobomben og massakren på Utøya.

Gunn-Torill Homme Mathisen og Geir Stave på Toftedagen.

På stand på Toftedagen
11.07.2011 Venstre hadde som i alle valgår stand på Toftedagen. De fire største partiene i Hurum stod side om side og delte ut valgbrosjyrer på en heller vindfull lørdag.

Valg

Du kan stemme allerede nå
04.07.2011 Problemer med å få stemt på valgdagen? Allerede fra 1. juli kan du gjøre din borgerplikt og avgi stemme ved årets lokalvalg.

Bikere på folkemøte om Formel1-bane

250 på folkemøte om motorsportssenter
22.05.2011 Det ble stinn brakke på Frydenlund skole da Røyken og Hurum Venstre åpnet for debatt om motorsportssenter i Årosmarka.

Penger

Oversikt over pengegaver til Venstre
16.05.2011 Venstre tar ikke imot bidrag fra lobbyorganisasjoner. Vår valgkamp finansieres bl.a. ved hjelp av bidrag fra enkeltpersoner som har tro på politikken vår. Denne siden inneholder en oversikt over pengegaver og valgkampstøtte til Venstre de seneste årene.

KrF og Venstre på vippen
11.05.2011 Ingen blokker har flertall i ny meningsmåling. Dermed kan nøkkelen til regjeringsmakt ligge hos partiene i sentrum. Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (KrF) kan få nøkkelroller etter 2013.

Formel-1-bane i Røyken?

Folkemøte om omstridt Formel-1-bane 19. mai
02.05.2011 Den planlagte Formel-1-banen i Røyken skaper debatt. Mange innbyggere engasjerer seg og 11 foreninger har levert felles skriftlig protest mot planene. Kritikerne etterlyser mer informasjon om kommunens planer for Follestad.

Venstre med 7%
15.04.2011 Venstre går fram 3,6 prosentpoeng og får 7 prosent på en måling gjennomført av Sentio for Dagens Næringsliv.

Pubmøte om kommunesammenslåing
24.03.2011 Mandag 28. mars kl. 19 blir det debattmøte om kommunesammenslåing på Losen i Sætre. Ledende politikere fra Hurum og Røyken deltar. I tillegg har Per Olaf Lundteigen meldt sin adkomst. Kommer du?

Programinnspill ønskes
21.03.2011 Hurum Venstre er i full gang med å jobbe fram et nytt program for den neste fire års perioden. En del innspill har vi allerede fått, men kanskje har du gode ideer eller saker som burde inn i programmet?

Trenger miljøpriskandidater
21.03.2011 Hurum Venstre skal igjen dele ut sin miljøpris. Kjenner du til en god kandidat? Politisk valør har ingen betydning.

Poll of polls
14.03.2011 Følg med på Poll of polls hva tendensen for valgresultatet til høsten er i din kommune akkurat nå. Dette er ingen måling eller prognose, men en beregning med stramme forutsetninger og feilkilder.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Hurum Venstre omrokkerer valglisten
20.02.2011 Geir Stave var opprinnelig valgt av Hurum Venstres nominasjonsmøte 17. november til topplassen på årets valgliste. Stave har nå bedt om å få stå på 2. plass. Lokallagsleder Gunn-Torill Homme Mathisen rykker opp som førstekandidat.

Filtvet fyr en vinterdag

Ulovligheter i strandsonen skal fjernes
05.02.2011 Hurum har en lang og attraktiv strandlinje, hele 63 kilometer. Nærheten til sjøen er viktig for Hurums innbyggere, men ikke alle steder er tilgjengeligheten like god på grunn av ulovlige stengsler i strandsonen. Nå skal dette gjøres noe med.

Verksryggen, sandtaket på Verket

Endelig – reguleringsplan for sandtaket på Verket
24.01.2011 I 2008 etterspurte Venstres Geir Stave gjennom en interpellasjon en reguleringsplan for sandtaksområdet på Verket. Beskjeden da var at dette var en av mange saker som lå på vent i kommunen.

Stegane og Borsch på topp for Buskerud Venstre
19.01.2011 Runolv Stegane og Rebekka Borsch er på topp på fylkestingslista framfor høstens valg – i alle fall dersom nominasjonsnemda får det som de vil.

Snøbukker, halmbukker

God jul!
24.12.2010 Hurum Venstre vil ønske alle en strålende jul og alt godt for det nye året!

Venstre Jul Logo

Gi en julegave til Venstre
08.12.2010 Venstre er et fritt parti, uavhengig av særinteresser. Vi mottar ikke støtte fra fagforeninger, bondeorganisasjoner eller næringslivsorganisasjoner. Venstre er avhengig av private bidrag for å kjempe mot de store i kommunevalget 2011. Vi ber derfor om gaver uten politisk binding fra privatpersoner.

Abid Q. Raja

Flere studenter velger Venstre
27.11.2010 Venstre øker sin oppslutning blant studentene fra 8,4 til 10,9 prosent. Det viser en meningsmåling Sentio har utført for studentavisen Universitas.

Valg 2011

Stryking ved kommunevalg blir ikke gjeninnført
23.11.2010 Venstre, Frp og regjeringspartiet SV støttet fredag et forslag fra Høyre om å gjeninnføre muligheten til å stryke kandidater ved kommunevalg. Forslaget ble imidlertid ikke vedtatt da Krf valgte å støtte AP og Sp som ønsket å fortsette dagens valgordning.

Dobbel regnbue på Tofte

Sammen om Tofte
09.11.2010 Mandag 8. november var det folkemøte om stedsutvikling på Tofte. Hele 101 personer hadde tatt turen til det gamle Folkets hus på Sødra Cell. Arrangør var stedsutviklings- prosjektet “Sammen om Tofte”.

Video: Statsbudsjettet: Vi vil prioritere framtida
08.10.2010 Først og fremst vil vi satse mer på skole, forskning og kunnskap. For det er det vi skal leve av i framtida. Det andre er at vi trenger å gjøre klimagrep nå, for å redusere våre CO2-utslipp, sier Trine Skei Grande.

Folkemøte med Venstreleder Trine Skei Grande
03.10.2010 Sett av kvelden tirsdag 19. oktober, for da kommer Venstres leder Trine Skei Grande til Røyken. Sammen med Dankert Freilem, leder for Rådet for Drammensregionen, skal hun debattere framtidsutsiktene for kommunene rundt Oslo.

V-logo med dekor

Hvorfor er ikke Venstre Norges største parti?
30.09.2010 Nylig inviterte Studentersamfunnet i Bergen til debatt om hvorfor Venstre ikke er Norges største parti. Nå kan du høre et opptak av debatten. Innledere var Helge Solum Larsen som er nestleder i Venstre, professor Trond Nordby, kommentator i Dagnes Næringsliv, Kjetil Wiedswang og politisk kommentator i NRK, Magnus Takam.

Marianne Arctander8

Jubilanten – 40 år og like sprek
16.09.2010 Det er mange adjektiver man kan bruke for å beskrive en av de mest markante profilene i Hurumpolitikken, Marianne Arctander.

Buskerud Venstre ønsker kandidater til valglisten til fylkestingsvalget 2011
07.09.2010 Hvem bør stå på valglisten til Buskerud Venstre ved fylkestingsvalget i 2011? Send inn dine forslag!

Helge Solum Larsen

Velgerne strømmer til Venstre
02.09.2010 Sentrumspartiet opplever massiv oppslutning i kjølvannet av Hardanger-saken. Over 40.000 velgere som stemte på et av de tre regjeringspartiene i fjor høst ville i dag ha stemt Venstre.

Skei Grande er Stortingets turbo-opposisjonell
22.08.2010 Venstreleder Trine Skei Grande er den suverent mest aktive politikeren i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen (KUF) på Stortinget med involvering i over 100 saker. Faktisk er den ingen på Stortinget som stiller flere spørsmål enn nordtrønderen.

Flott meningsmåling gir 6,1% for Venstre
19.08.2010 Venstre får en oppslutning på over 6% på siste meningsmåling og er med det Norges fjerde største parti på målingen.

Forslag til reguleringsplan for Tofte Strand ut på ny høring
17.07.2010 Forslag til reguleringsplan for Tofte Strand, Sagene i Hurum, har tidligere vært til offentlig ettersyn. Etter mottatte innsigelser og merknader er planforslaget nå revidert i tråd med disse. De endringer som er foretatt legges derfor ut til ny høring.

V-logo med dekor

Navn til neste års valgliste?
13.06.2010 Nominasjonsarbeidet er igangsatt og leder av utvalget, Marianne Arctander, er optimistisk med hensyn til å skaffe frem en særdeles god Venstreliste i Hurum.

Venstre med gledelig framgang
30.05.2010 Mange fryktet at Venstre skulle bli glemt og oppslutningen om partiet svekket etter at Lars Sponheim forlot partiet, men det ser ut til at de tar feil. Partiet viser en stabil vekst under Trine Skei Grande.

Slukk lyset for klimaet
27.03.2010 Lørdag 27. mars kl. 20.30 skal byer, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden slukke lyset i én time for klimaet. Earth Hour er den største klimakampanjen noen gang. I år er målet en milliard deltakere. Hurum Venstre oppfordrer alle til å bli med på markeringen.

Rebekka Borsch ny fylkesleder
15.03.2010 Rebekka Borsch fra Røyken ble enstemmig valgt til ny leder under Buskerud Venstres godt besøkte årsmøte i Vikersund 13. mars.

8. mars, kvinnedagen

Bli med og marker kvinnedagen 8. mars
07.03.2010 I år er det 100 år siden den internasjonale kvinnedagen ble etablert. 8.marskomiteen i Drammen ønsker velkommen til historisk feiring med et flott program, mandag 8. mars!

Kandidat til Miljøprisen?
07.03.2010 Kjenner du noen som kan være en verdig kandidat til Hurum Venstres Miljøpris for 2010? Kom med forslag!

Pc, data, klasserom, elev, skole

Velkommen til e-diktet
28.02.2010 Fylkesbibliotekene i Buskerud, Vestfold og Østfold sørger for at du får en diktopplevelse sendt direkte til deg. En gang i uka. Hele året. Helt gratis.

Likestilling

Åpent møte 8. mars
22.02.2010 I anledning kvinnedagen 8. mars arrangerer Likestillingsutvalget i Buskerud åpent møte i Fylkeshuset i Drammen. Her er programmet.

Venstre lanserer iPhone-App
20.12.2009 Fra i dag kan du laste ned Venstre iPhone-applikasjon helt gratis. Med programmet kan du holde deg oppdatert med det som skjer i Venstre. Applikasjonen finnes i appStore på din iPhone. Søk på “Venstre”, og last ned.

Hånd

Likestillingsprisen til Kvinnovasjon i Buskerud
13.11.2009 Likestillingsutvalget i Buskerud har tildelt prosjektet Kvinnovasjon i Buskerud likestillingsprisen for 2009.

Havblikk, hav, sjø, strand

«Grønn & blå plan» – Kommunedelplan for kystsonen
08.11.2009 Plan- og utviklingsutvalget har i møte 20.10.09 vedtatt å legge forslag til «Grønn & blå plan» – Kommunedelplan for kystsonen – ut til offentlig ettersyn, med høringsfrist fram til 2. januar 2010.

Klimautslipp

Nytt nettsted for utslipp åpnet
31.10.2009 Nettstedet Norske utslipp ble åpnet 22. oktober. På nettstedet kan du sjekke utslipp fra industrien og andre sektorer. Du kan også sammenligne utslippene for bedrifter, bransjer eller områder.

Ungdom, psykiatri

Viktig film om tabubelagt tema
09.10.2009 BRiS, Buskerudregionens incestsenter, arrangerte onsdag 7. oktober temadag om seksuelle overgrep mot gutter. Den nyproduserte kortfilmen "Du skal være takknemlig" ble der vist offentlig for første gang. Filmen er finansiert med midler fra Likestillingsutvalget i Buskerud fylkeskommune. Gunn-Torill Homme Mathisen (V), representerte utvalget denne dagen.

Venstres klimakampanje. Logo.

Energi- og klimaplan for Lier, Røyken og Hurum ut på høring
06.10.2009 Nå foreligger utkast til energi- og klimaplan for Hurum. Dersom du mener noe i sakens anledning må du hive deg rundt og sende inn et høringssvar fort. Fristen går nemlig ut allerede 16. oktober.

Forslag til reguleringsplan Tofte Strand
22.09.2009 Hva planlegges i Sagene, på Tofte Strand? Anthon B. Nilsens reguleringsplanforslag er nå lagt ut på høring. Det er åpent for alle å komme med innspill til reguleringsplanen.

Ulla Nordgarden, geir Stave og Runolv Stegane

Ikke et slagent parti
21.09.2009 Buskerud Venstre møttes i helgen på koselige Holmsbu Bad og Fjordhotell i Hurum til fylkesrådsmøte. På agendaen sto oppsummering av valgkampen og strategi fram mot kommune- og fylkestingvalget i 2011.

Medlem nummer 1000
20.09.2009 – Medlem nummer 1000 blir ny leder, foreslo en av Venstres ivrige twitrere da antallet nyinnmeldinger passerte 950 etter at valglokalene stengte klokken 21.00 mandag kveld. Om Catrine Gravingen Karlsen fra Sandefjord har slike ambisjoner skal være usagt.

Bli med i Venstre!
17.09.2009 Hundrevis av mennesker har meldt seg inn i Venstre etter valget. De ser behovet for et liberalt grønt parti, som kjemper for miljø, småbedrifter og de som liten eller ingen stemme har. Meld deg inn du også!

Logo Venstre

Venstre på 1 – 2 – 3
13.09.2009 Kanskje er du en av dem som ennå ikke har bestemt deg for parti ved stortingsvalget. Her har du Venstres hovedbudskap på 1 – 2 – 3 .

Ulla Nordgarden tar utjevningsmandatet
09.09.2009 Hadde Buskeruds videregående elever fått bestemme, ville Ulla Nordgarden fått en plass på Stortinget.

Kjære førstegangsvelger!
05.09.2009 Stortingsvalg – endelig er det din tur til å være med og bestemme hvem som skal styre dette landet. Bruk din stemme for å ytre dine meninger.

Stem Venstre! Med blomster

Hver eneste stemme på Venstre teller
05.09.2009 Hvorfor er det slik? Jo, fordi Norge har en ordning med utjevningsmandater. På denne måten får partier en riktig sammensetning på Stortinget i forhold til de stemmetallene partiet har nasjonalt.

V-logo med dekor

Velkommen til valgvake i Drammen!
03.09.2009 Ulla og Buskerud Venstre ønsker alle hjertelig velkommen til valgvake 14. september. Bli med når spenningen skal utløses. Blir det stortingsplass på Venstres toppkandidat Ulla Nordgarden?

Alt om Ulla Nordgarden
02.09.2009 Drammens Tidende har funnet ut det meste som er å vite om Venstres stortingskandidat Ulla Nordgarden.

Ulla Nordgarden

Hvorfor skal folk i Buskerud stemme på deg, Ulla Nordgarden?
02.09.2009 Ulla og to partikolleger besvarer spørsmålet.

Valgurne

Forhåndsstemmegivningen er i gang
30.08.2009 Alle som har stemmerett kan forhåndsstemme fram til 11. sept. Dersom du ikke får gjort din borgerplikt og stemt valgdagen, kan du stemme på forhånd.

Valgstand for Hurum Venstre i Sætre

På stand for Norges sosial-liberale parti
30.08.2009 Venstre var på plass i Sætre med stand lørdag. På en vindfylt dag der parasoller fløy til himmels ble sætrefolk invitert til politisk meningsutveksling.

Lars Sponheim

Sponheim: – Fullstendig feilsitert
23.08.2009 Venstre står bom fast på sin skriftlige velgergaranti om å gjøre alt de kan for å holde Fremskrittspartiet ute fra regjeringskontorene.

Ulla er inne på utjevningsmandat på Norstat / NRK-måling
18.08.2009 Venstre sikrer seg gode tall på NRKs måling. På spørsmålet om hvilket parti de ville stemt på dersom det var stortingsvalg i morgen, svarer 6,2 prosent av de spurte at de ville stemt på Venstre. Med dette resultatet er Ulla Nordgarden inne på utjevningsmandat.

Ulla Nordgarden

Ulla Nordgarden er nettgjest hos dt.no
18.08.2009 Venstres førstekandidat i Buskerud, Ulla Nordgarden, er nettgjest hos dt.no fredag 21.august klokken 12.

Student, studere, universitet

Liberale studenter
17.08.2009 Liberale Studenter samler studenter rundt den liberale ideologi for å skape en mer liberal utdanningspolitikk, bidra til et mer liberalt Norge, kjempe for et liberalt Europa og en liberal verden.

Helge Stiksrud

Helge Stiksrud i debatt på Tofte
17.08.2009 Venstres 2. kandidat Helge Stiksrud deltar i en debatt om eldreomsorg onsdag 26. august på Tofte.

Solstrand veiviser nær

Strategisk næringsplan for Hurum ute på høring
17.08.2009 Nå kan du komme med dine innspill og kommentarer til den nye strategiske næringsplanen. Det er fritt fram for alle som er engasjert. Frist er 1. september.

Bildekavalkade fra valgkampåpningen i Spikersuppa
15.08.2009 Venstre dro i gang valgkampen i Spikersuppa i Oslo fredag 14. august.
Partileder Lars Sponheim, de to nestlederne Trine Skei Grande og Ola Elvestuen, samt 1. kandidat i Akershus, Borghild Tenden talte. 2. kandidat i Akershus, Abid Q. Raja, var konfransier.

Partitest, valgomat, TV2

Ta en nøytral partitest
10.08.2009 Er du usikker på hva du skal stemme? Flere medier har laget grundige og gode partitester, der de har tatt utgangspunkts i partienes vedtatte programmer. Her finner du lenker til TO gode tester.

Simen Eide

Nytt styre i Buskerud Unge Venstre
27.07.2009 På årsmøtet i juni ble det valgt nytt styre i Buskerud Unge Venstre. Buskerud Unge Venstre ledes nå av drammenseren Simen Eide.

Ulla Nordgarden

Hvorfor skal folk i Buskerud stemme på deg, Ulla Nordgarden?
22.07.2009 Ulla og to partikolleger besvarer spørsmålet.

Alt om Ulla Nordgarden
21.07.2009 Drammens Tidende har funnet ut det meste som er å vite om Venstres stortingskandidat Ulla Nordgarden.

Hus

Si din mening om boplikten
20.07.2009 Kommunestyret vedtok på møtet 31.03.09 at det ikke var behov for forskrift om nedsatt konsesjonsgrense (boplikt) i Hurum kommune. Forslaget er ute på høring fram til 1. august. Si din mening.

liberal.no

17.07.2009 Venstre inviterer deg som velger til dialog og åpen debatt på vår valgkamparena; liberal.no

Solstrand veiviser nær

Strategisk næringsplan for Hurum ute på høring
13.07.2009 Nå kan du komme med dine innspill og kommentarer til den nye strategiske næringsplanen. Det er fritt fram for alle som er engasjert. Frist er 1. september.

Campingvogn

Ulla reiser Buskerud rundt i grønn campingvogn
10.07.2009 Buskerud sin toppkandidat framfor stortingsvalget, Ulla Nordgarden, har tatt med seg familien på ferietur i Buskerud. Med en knallgrønn veterancampingvogn med Venstre-logo farter de rundt i fylket.

Venstre får 6%
09.07.2009 Venstre 6% oppslutning og Høyre går fram 2,7 prosentpoeng og får en oppslutning på 16,3 prosent på meningsmålingen Opinion har gjort for Avisenes Nyhetsbyrå i juli.

Du kan forhåndsstemme nå
08.07.2009 Forhåndsstemmingen til stortingsvalget 2009 er startet.

Gunn-Torill Homme Mathisen. Ståle Sørensen og Ulla Nordgarden driver valgkamp.

Valgkampåpning i strålende sol
07.07.2009 Som vanlig var det pent vær da Toftedagen gikk av stabelen 4. juli. Fire partier tjuvstartet på valgkampen og sto på stand, Venstre var ett av dem.

Forslag til reguleringsplan Tofte Strand
03.07.2009 Hva planlegges i Sagene, på Tofte Strand? Anthon B. Nilsens reguleringsplanforslag er nå lagt ut på høring. Det er åpent for alle å komme med innspill til reguleringsplanen.

Lars Sponheim, Trine Skei Grande og Ola Elvestuen

Er du en liberaler? Ta partitesten
01.07.2009 Lurer du på hvilket parti du er mest enig med før høstens valg? Test deg selv! 30 000 har allerede testet sitt partivalg.

Stortingskandidaten kommer til Toftedagen
30.06.2009 4. juli kan du møte Ulla Nordgarden, stortingskandidat for Venstre i Buskerud. Da kommer hun nemlig til Tofte.

Forskning, medisin, helse

Venstre har stor troverdighet i kunnskapsmiljøet
21.06.2009 En undersøkelse Respons Analyse har gjort for Akademikerne, viser at fjorten prosent ville stemt på Venstre. Dette viser at Venstre har stor troverdighet når det gjelder høyere utdanning og forskning. Venstre har lansert kunnskap og forskning som en av sine hovedsaker i valgkampen.

Odd Einar Dørum

– Takk for støtte og tillit
20.06.2009 – Jeg vil bruke det siste minuttet av min tid på Stortinget til å takke for meg. Først vil jeg si tusen takk til velgerne i Sør-Trøndelag som på tross av alle odds sendte meg til dette huset for 32 år siden. Så vil jeg si tusen takk til alle de velgerne i Oslo som — på tross av ganske mye — sendte meg hit for 12 år siden, slik avsluttet Odd Einar Dørum sine 16 år på Stortinget i går.

Valgkampen i gang
08.06.2009 I helgen hadde Buskerud Venstre sin valgkamp kickoff på idylliske Renskaug Vertsgård i Lier. De to toppkandidatene var sprekere enn resten — de ankom nemlig arrangementet på sykkel.

Sparepæren - 80% energireduksjon.

Venstre markerer verdens miljødag
02.06.2009 Fredag 5. juni er det verdens miljødag. Venstre markerer dette i Sætre fra kl. 15 til kl. 18. Fokus er energieffektivisering og hvordan vi kan spare energi i våre egne hjem. Vi viser også vår motstand mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen ved å kle oss i grønt.

Musikk-konkurranse

Venstres musikkonkurranse: Stem på beste låt
25.05.2009 Finalistene i Venstres musikkonkurranse 2009 er klar. Nå kan du stemme på din favoritt. Den låten som får flest stemmer vil bli brukt i Venstres valgkamp.

Velkommen til valgkampkickoff
24.05.2009 Endelig braker det løs og lørdag 6. juni kl. 10 – 15.00 setter vi av tid til samling med fokus på valgkamp.

9% er realistisk!
16.05.2009 Venstre gjør et solid byks på 2,5 prosentpoeng og får en oppslutning på rekordsterke 8,7 prosent.

EU-flagg

– EU-saken en del av Venstres bagasje
25.04.2009 På siste dag av landsmøtet skal EU-saken opp til debatt og votering. Fylkesleder i Buskerud, Geir Stave, sier til Aftenposten at EU-saken er en del av Venstres bagasje.

Logo Venstre

Buskerud på landsmøtet
25.04.2009 Fylkesleder Geir Stave fra Hurum er delegasjonsleder på Venstre sitt landsmøte i Stavanger denne helgen. Mange viktige saker står på agendaen.

Skolegard

Fremdeles håp for Hurum videregående skole
24.04.2009 Utleielokaler for avis, tannklinikk og innvandrersenter må være med i planene for Hurum videregående skole, mener flertallet i fylkesutvalget. De vil også ha ny beregning av inntekter og kostnader.

Stortingskandidaten kommer
16.04.2009 4. juli kan du møte Ulla Nordgarden, stortingskandidat for Venstre i Buskerud. Da kommer hun nemlig til Tofte.

Liberal nr. 2 2009

Lesestoff i påsken?
06.04.2009 Hovedsak i Liberal nr. 2 er Venstres foreslåtte velferdsreform. Du kan også følge EU-debatten i debattspaltene.

10 liberale prinsipper
02.04.2009 Lurer du på hva som er innholdet i Venstres ideologi? Venstres prinsipprogram forklarer dette i en kortform som 10 liberale prinsipper.

Earth Hour

Blir du med på Earth hour?
26.03.2009 Slukk lyset i en time lørdag 28. mars klokken 20.30 og bli med på en global klima- markering.

Ulla Nordgarden

Nordgarden er i en outsiderposisjon
20.03.2009 Samfunnsredaktøren i Drammens Tidende berømmer Venstre i å ha valgt den svært aktive og synlige Ulla Nordgarden som listetopp foran stortingsvalget 2009.

Finn Dale Iversen og Evelyn Romer Iversen

Verdige miljøprisvinnere
20.03.2009 Finn Dale Iversen og Evelyn Romer Iversen fikk i går Hurum Venstres Miljøpris for 2009. Ekteparet fikk prisen for sin mangeårige innsats for å skape økologisk bevissthet blant elever i Hurum.

Delta eller donér
15.03.2009 Vil du hjelpe Venstre med å vinne valget?

Venstre større enn SV
13.03.2009 Om dagens Aftenposten-måling ble valgresultatet, ville Venstre fått en større gruppe på Stortinget enn SV.

Toppscore til Venstres kunnskapspolitikk
08.03.2009 Samme dag som Venstres landsstyre fortsetter sin programbehandling, får partiet skryt for sin kunnskapspolitikk fra foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter, Abelia. — En femmer og best i "klassen" er ikke annet enn svært gledelig, kommenterer nestleder Trine Skei Grande.

Stilling ledig
08.03.2009 Vil du bli valgkampsekretær for Buskerud Venstre? Nå har du sjansen.

Miljøvennlig

Ny dato for Miljømøtet
06.03.2009 Det åpne Miljømøtet til Hurum Venstre vil bli avholdt 19. mars og ikke 12. mars som tidligere annonsert. På møtet blir Hurum Venstres Miljøpris for 2008 delt ut. Årsaken til utsettelsen er mangel på lys og varme.

Velkommen til 8. mars-feiring
04.03.2009 Arrangementet er et samarbeid mellom Buskerud Innvandrerråd og Likestillingsutvalget i Buskerud fylkeskommune. Medlem i Likestillingsutvalget, Gunn-Torill Homme Mathisen (V), håper mange finner veien til Union Scene i Drammen på søndag.

Venstre i sentrum

Bli medlem i Hurum Venstre!
03.03.2009 Venstre søker stadig nye engasjerte medlemmer som vil være med på å forme utviklingen i kommunen vår.

Olav Grimstad

Miljøpriskunstneren
27.02.2009 Olav Grimstad er ansvarlig for kunstverket vinneren av Venstres miljøpris for 2008 får som et synlig bevis på tildelingen.

Miljøpris

Bredo Berntsen blir gjest på miljømøtet
26.02.2009 Venstres miljøpris for 2008 deles ut den 12. mars på et eget møte i det nyoppussede Fjordhuset på Verket. Gjest i tillegg til vinneren blir Bredo Berntsen fra Oslo.

Skolestart, barn

Hvordan skal Hurumskolen være i framtida?
25.02.2009 Skolebruksplanen «Hurumskolen mot år 2015» er nå ute på høring. Frist for høringsuttalelser er 15. mars.

Venstre får 7,4% på meningsmåling

22.02.2009 Venstre gjør kraftige byks på meningsmålingene i februar. I dag ble det offentliggjort to målinger der Venstre går fram over 2 prosentpoeng. Venstres generalsekretær Terje Breivik er fornøyd.

Verdig en pris?
16.02.2009 Kjenner du noen som har gjort en ekstra innsats for miljøet i Hurum? -Tips oss, oppfordrer Geir Stave, som sitter i komitéen som skal tildele Hurum Venstre sin miljøpris for 2008.

Liberal nr. 1 - 2009

Årets første Liberal
15.02.2009 Det nyeste medlemsbladet er her. Ta en kikk!

Datamus, hånd

www.dubestemmer.no
08.02.2009 Denne websiden handler om personvern. Det handler om hvordan opplysninger om deg kan bli brukt av andre, og hvordan du kan ta kontroll over disse opplysningene.

Verdig en pris?
06.02.2009 Kjenner du noen som har gjort en ekstra innsats for miljøet i Hurum? -Tips oss, oppfordrer Geir Stave, som sitter i komitéen som skal tildele Hurum Venstre sin miljøpris for 2008. Les mer

Venstre med 6,8%
05.02.2009 Venstre får 6,8% på TV2s gallup for februar.

Musikk-konkurranse

Venstres musikkonkurranse 2009
15.01.2009 Liker du å komponere musikk? Er du også samfunnsengasjert? I så fall bør du bli med i Venstres musikkonkurranse 2009.

Mobiltelefon

Personvern på agendaen
14.01.2009 Venstre setter personvern på agendaen i den politiske delen av sitt årmøte 22. januar. Innledere er Guri Slettemark, Datatilsynet, og Inge Carlén, medlem i personvernkommisjonen.

Det første nyhetsbrevet fra Hurum Venstre er sendt ut
05.01.2009 Endelig: Nå kan du motta nyhetsbrev fra Hurum Venstre. En ny funksjon er på plass på hjemmesiden. Ved å velge "Meld deg på nyhetsbrev" i menyen til venstre, så kan du ca månedlig motta nyheter fra det politiske liv i Hurum – sett med Venstreøyne.

Fotoapparat, kamera

Små og store i politikken
20.12.2008 En billedkavalkade fra kommunestyremøtet på Hovenga 16. desember. Mange publikummere var møtt fram, både små og store, for å overvære møtet og lobbe framfor budsjettbehandlingen.

Nyhetsbrev fra Hurum Venstre
05.12.2008 Endelig: Nå kan du motta nyhetsbrev fra Hurum Venstre. En ny funksjon er på plass på hjemmesiden. Ved å velge "Meld deg på nyhetsbrev" i menyen til venstre, så kan du ca månedlig motta nyheter fra det politiske liv i Hurum – sett med Venstreøyne.

Liten båt, nært

Forslag til reguleringsplan for Rødtangen småbåthavn
29.11.2008 Forslag til reguleringsplan for Rødtangen småbåthavn er lagt ut til offentlig ettersyn. Planforslaget er fremmet av Rødtangen Båtforening.

Bli medlem i Hurum Venstre
27.11.2008 Venstre søker stadig nye engasjerte medlemmer som vil være med på å forme utviklingen i kommunen vår.

Årsmøte over kommunegrensene
26.11.2008 Hurum, Røyken og Lier Venstre vil også til neste år ha felles årsmøte. Sett av datoen allerede nå; 22. januar 2009.

Odd Einar Dørum på Frydenlund skole

Dørum gjest på nominasjonmøtet i Buskerud Venstre
21.11.2008 Nominasjonsmøtet går av stabelen 6. desember i Sigdal. Det er klart at stortingsrepresentant Odd Einar Dørum blir gjest på møtet. Det er også klart at det blir kampvotering om førsteplassen.

Barn, kreativ, skole

Likestillingsprisen 2008 tildeles…
19.11.2008 … Menn i barnehager (MIB) Eiker. De får prisen for sin innsats for å rekruttere flere menn til kvinnedominerte yrker.

Kandidater til likestillingsprisen?
22.10.2008 Likestillingsutvalget i Buskerud skal dele ut likestillingsprisen for 2008. Kjenner du noen som fortjener prisen? Fristen går ut 10. november.

Fylkesleder i Buskerud Geir Stave

Stave lanseres som listetopp for Venstre
22.10.2008 Geir Stave, folkevalgt fra Hurum og leder i Buskerud Venstre, kaster seg inn i kampen om førstekandidaturet til Venstres stortingsvalgliste i Buskerud.

Ny rådmann er klar
19.10.2008 Det er nå klart at sunnmøringen Gudmund Notøy blir ny rådmann i Hurum. Det er i alle fall den enstemmige innstillingen fra ansettelseutvalget som legges fram for kommunestyret som foretar den endelige ansettelsen av ny rådmann den 4. november. Den nye rådmannen vil kunne tiltre stillingen allerede 1. desember.

Jan Morten Melhus

Begeistreren
19.10.2008 Venstrefolk ble utsatt for humor og begeistring på sitt beste da Jan Morten Melhus gjestet Venstres kommunalkonferanse 19.oktober.

Hurum Venstre har nominert
17.10.2008 Hurum Venstre har rangert kandidatene til stortingslisten for Buskerud Venstre.

Lars Sponheim til Venstres landsstyremøte i Tromsø

Politisk teft
10.10.2008 Venstreleder Lars Sponheim utviser innimellom en politisk teft som overgår Carl I. Hagens, skriver Stein Aabø i Dagbladet. Sist så vi dette da SV-finansminister Kristin Halvorsen tirsdag la fram regjeringens forslag til statsbudsjett og alle motstandere av den rødgrønne regjeringen la seg i sine skyttergraver og pepret løs. Da var Sponheim overraskende raus og samlende i sine kommentarer.

Hånd, hender, victory, peace, Marte Enerud Risbø

Velkommen til likestillingsseminar!
09.09.2008 Likestillingsutvalget i Buskerud inviterer til seminar 11. og 12. september. Det er ingen deltageravgift.

Kandidater til stortingsvalgslisten
29.08.2008 Hurum Venstre har nominert kandidater til Buskerud Venstre sin liste ved stortingsvalget i 2009.

Lars Sponheim taler til Venstres landsmøte 2008

Venstre vinner valget!
22.08.2008 – Jeg tror Venstre og Frp kommer til å vinne valgkampen, sier Lars Sponheim i et intervju med Nettavisen. Han er selvsikker etter høstens første partilederdebatt, der både han selv og Siv Jensen gjorde gode figurer.

Sykkel

På hjul for flere gang- og sykkelveier
13.08.2008 Alle som ønsker flere gang- og sykkelveier oppfordres til å delta på den politisk uavhengige sykkelaksjonen onsdag 20. august. Møt opp ved Hurum Dekk i Sætre kl. 16.

Valget viser Venstres vei
28.07.2008 — Ingen medlemmer i Venstre ønsker et forpliktende samarbeid med Frp. Men hvis det ikke blir et flertallsalternativ så betyr det at Venstre må velge hvilken mindretallsregjering vi skal støtte. Jeg heller nok mest mot rødgrønt selv, sier leder i Buskerud Venstre, Geir Stave fra Hurum,

Lars Sponheim taler til Venstres landsmøte 2008

Fastholder Venstres nei til Frp
25.07.2008 Ola Elvestuen, 2. nestleder i Venstre, har sådd tvil rundt forholdet til Frp mener Bård Vegar Solhjell (SV). Venstres garanti er en absolutt garanti, sier Sponheim. — Det er meg som er Venstres leder og det er landsmøtet som bestemmer, sier han til NTB.

Bøker

Hva skjer i bokbussaken?
21.07.2008 Blir det fortsatt bokbussdrift i Hurum neste år? Hva skjer?

Venstre i sentrum

Det mest aktive og synlige partiet
12.06.2008 På lederplass i Røyken og Hurums Avis 12. juni får Venstrelagene på Hurumhalvøya kredit for sin evne til å markedsføre seg og sin politikk.

daniela og rebekka

Plastposer, nei takk!
03.06.2008 Røyken og Hurum Venstre markerer Verdens miljødag torsdag 5. juni på Rortunet i Slemmestad. Hovedfokus for aksjonen er overforbruket av plastposer i dagens samfunn.

All time high
03.06.2008 Bestenotering hittil på hjemmesiden i mai måned med 9885 treff.

Saksdokumenter

Dømt
23.05.2008 Dom er falt i straffesaken mot Harald Wærpen. Han er dømt til å betale kr 5000,- i bot, samt kr 5000,- i saksomkostninger for filmingen av venstrepolitiker Marianne Arctander.

Marianne Arctander

Vitnet i straffesak
16.05.2008 Marianne Arctander var stevnet som vitne i straffesaken mot Harald Wærpen i Drammen tingrett 16. mai.

internett

Ny opptur
01.04.2008 Mars måned gir ny toppnotering for besøk på Hurum Venstres hjemmeside. Vi må tilbake til valgkampen for å finne bedre tall.

Teater, kultur

Hanne Halvorsen med i utvalg som skal tildele kulturpris
11.03.2008 I Driftsutvalgets møte 11. mars ble Hanne Halvorsen (V) valgt som en av fem personer som skal tildele Hurum kommunes kulturpris for den neste fireårsperioden.

Gunn-Torill Homme Mathisen overrekker Hurum Venstres Miljøpris for 2007 til Torger Ugstad

Torger Ugstad verdig miljøprisvinner
27.02.2008 Torger Ugstad fra Klokkarstua er tildelt Hurum Venstres miljøpris for 2007. Han er tidligere leder i Hurum og Røyken Naturvernforbund og er fremdeles aktiv i styret. Prisen, et keramikkfat av den lokale kunsteren Isabel Arragon, diplom og blomster, ble overrakt vinneren på folkemøtet på Hovtun i kveld.

Trolsk stemning, skog, trær, tre

Miljømøte
24.02.2008 Hvem får Hurum Venstres Miljøpris for 2007? Det får du vite dersom du kommer på det åpne møtet om miljø onsdag 27. februar. Stedet er kantina på Hovtun og tiden er kl. 19.30.

Teknologi, pc

Stadig godt besøk på hjemmesiden
09.02.2008 Statistikken for Hurum Venstres hjemmeside for januar er hyggelig lesning.

Datamus, hånd

Nei til datalagringsdirektivet!
07.02.2008 Overvåkingsdirektivet pålegger teleselskap å lagre informasjon om hvem som ringer, hvem det blir ringt til, når det blir ringt og hvor det blir ringt fra.

Her er den nye lederen i Buskerud Venstre
02.02.2008 På årsmøtet i Buskerud Venstre på Hønefoss ble huringen Geir Stave enstemmig valgt til fylkesleder.

Kanonmåling for Venstre
24.01.2008 Venstre gjør et kraftig byks på meningsmålingen som Norstat har gjennomført for NRK. Partiet får en oppslutning på 9,5 prosent. Dermed er landsgjennomsnittet på linje med Venstres oppslutning i Hurum ved valget i høst.

Portrett, Geir Stave

Geir Stave er kandidat til fylkesledervervet i Buskerud Venstre
04.01.2008 Geir Stave fra Verket i Hurum er kandidat til å overta som fylkesleder i Venstre. Stave har lang fartstid i Venstre, mellom annet som politisk rådgiver på Stortinget og i Oslopolitikken. Det siste året har han markert seg i Hurum.

Flagg

Videregående skole i Hurum endelig i havn
14.12.2007 I går ble det klart; den nye videregående skolen i Sætre skal vere innflyttingsklar i 2010. Samtidig blir utbygging av videregående skole på Ringerike forsert.

Rita Sletner

Rita Sletner gjest på felles årsmøte Lier, Røyken og Hurum Venstre
02.12.2007 I god samarbeidsånd blir det felles årsmøte for Venstres lokallag i Lier, Røyken og Hurum Venstre den 30. jan. kl.19. Gjest på årsmøtet er assisterende generalsekretær i Venstre og leder av Voldtektsutvalget, Rita Sletner. Hun kommer for å presentere den ferske NOU fra utvalget. Denne blir offentliggjort den 24. jan.

Mari Myhrene

Mari Myhrene medlem i Fylkeslandbruksnemnda
14.12.2007 Mari Myhrene (V) er blitt valgt som medlem i Fylkeslandbruksnemnda i Buskerud.

Stemmegiving

Venstres representanter i styrer, råd og utvalg
01.12.2007 I kommunestyremøtet 27.nov. ble det vedtatt representasjon i ulike styrer, råd og utvalg for den neste fireårs perioden.

Hurumvei, men ikke Storsandveien

Det blir utbedringer på Storsandsveien i 2008
01.12.2007 Det skrikende behovet for utbedringer på Storsandveien er noe alle huringer har registrert. Endelig ser det ut til at noe kan bli gjort. I den offentlige spørretimen i kommunestyremøtet 27.nov. etterlyste Petter Normann Pettersen svar på hva som skjer på Storsandsveien. I mai 2007 bevilget Statens Vegvesen 5 mill. til reasfaltering av riksveg 281 i Hurum, men ingenting er skjedd.

Hurum Venstres Miljøpris
29.10.2007 Kjenner du noen som har gjort en innsats? Hurum Venstres Miljøpris 2007 deles ut i januar. Nå er vi ute etter kandidater og fristen for å komme med forslag til navn er 1.desember.

Lars Sponheim til Venstres landsstyremøte i Tromsø

Venstres triumf
28.10.2007 Venstre fosser fram på meningsmålingene og er nå største sentrumsparti. På Opinions måling for oktober kan Lars Sponheim notere seg for en oppslutning på 7.5 prosent, den beste noteringen partiet har oppnådd på mange år. Sponheim sier til Aftenposten at han er overbevist om at framgangen skyldes oppgjøret med Fremskrittspartiet.

Venstres leder Gunn-Torill Homme Mathisen

Hurum Venstres leder med i organisasjonsutvalg
19.10.2007 Arbeidsutvalget i Buskerud Venstre har satt ned en hurtigarbeidende komite som skal gå gjennom organisasjonskulturen i Buskerud Venstre og legge frem forslag til forbedringer. Gunn-Torill Homme Mathisen fra Hurum Venstre er med i utvalget.

Valg 2007

Verv i Buskerud Fylkeskommune
14.10.2007 Fylkestinget har konstituert seg og Venstre i Hurum og Røyken har fått verv i Likestillingsutvalget og Styret for stiftelsen Drammen Museum.

Vervekonkurranse
10.10.2007 Startskuddet går for Hurum Venstres lokale vervekampanje. Nå i høst kan du bli medlem for en billig penge. Medlemskontingenten er egentlig kr 260, men nå kan du bli medlem for kun kr 85,- ut resten av året. Vi sponser mellomlegget. Godt tilbud, ikke sant?

Filtvet fyr, kyst

Klarsignal for gjesteplasser ved Villa Malla i Filtvet
10.10.2007 Utviklingsutvalget gikk i går inn for å gi dispensasjon til Sonja Lee sin søknad om å legge ut gjesteplasser ved spisestedet Villa Malla i Filtvet. Flytebryggene med gjesteplasser er tenkt å utgå fra eksisterende molo ved Villa Malla, nord for Filtvet Fyr.

Rekord på hjemmesiden
01.10.2007 Statistikken for vår hjemmeside er hyggelig lesning. Besøksfrekvensen går stadig oppover og september topper foreløpig statistikken.

Vei

Ønsker turistkontor på rasteplassene ved riksvei 23
19.09.2007 Hurum og Røyken Venstre ønsker turistkontor på rasteplassene ved riksvei 23. Riksvei 23 ligger der i dag som en ubenyttet mulighet for turistnæringen i Hurum og Røyken. Med sine to rasteplasser på Hurumhalvøya ligger det godt til rette for turistrelaterte tiltak.

Hender, leie

Kan velte samarbeidet
18.09.2007 Det trengs bare én blank stemme for å velte det oppsiktvekkende samarbeidet mellom Ap og Frp i Hurum. Dersom bare én person i Ap eller Frp stemmer blankt, blir det 14 mot 14. Da vil det bli omvalg, hvor man ikke trenger flertall.

Portrett, Geir Stave

En selsom uke eller historien om hvordan det ikke-sosialistiske samarbeidet brøt sammen
16.09.2007 Innsiderapport: Slik falt drømmen om et ikke-sosialistisk samarbeid i Hurum i grus. Geir Stave (nyvalgt kommunestyrerepresentant for V) forteller her historien bak forhandlingene på ikke-sosialistisk side – dag for dag.

Valg 2007

Venstre i framgang ved skolevalget
05.09.2007 Ved Røyken videregående skole, der majoriteten av elevene er fra Hurum og Røyken, fikk Venstre hele 11,5 prosentpoeng ved skolevalget.

Stem Venstre med gule roser

Forhåndsstemmegivningen er i gang!
01.09.2007 Alle som har stemmerett kan forhåndsstemme fram til 7.sept. Dersom du ikke får gjort din borgerplikt og stemt valgdagen, kan du stemme på forhånd. For syke og uføre er det mulig å stemme hjemme, såkalt ambulerende stemmegivning. Ring Hurum Kommune tlf. 32 79 71 00 innen tirsdag 4.sept., så får du hjelp.Les mer

De 6 kummulerte på Venstres liste

Foto: Bjørn Lindvig

Bli kjent med Venstres listetopper
29.08.2007 Venstre i Hurum har 6 kumulerte på toppen av sin valgliste. Bli kjent med kandidatene, hvem de er og hva de vil jobbe for om de blir valgt inn i kommunestyret.

Veninner

Venstres program i kortversjon på somali:
Bidixdu waxay suurto gal ka dhigaysaa ina dhammaan Ay helaan nolol wanaagsan
28.08.2007 Dad badan ayey adduunyadu ku khasbaysaa inay iskaga tagaan dhulkoodii. Way dhib badan tahay in aad ku noolaato dalkii aadku lahayn qoys iyo saaxiib ee aad ka shaqaynayse kuna hadlayse afkooda. Xisbiga bidixidu waxa uu doonayaa in Norge ay noqoto dhul ay yimaadaan dadka ka soo qaxa dhulkooda. Anagu ka bixida ah waxaan aaminsanahay in dadka kale duwan ay yihiin ah khayraad muhim ah u y

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**