Kvarme, homofile og Venstre

Biskop Kvarme har nektet ansettelse av en homofil prest i en vikarstilling. Dette strider mot tre av de ti liberale prinsipper som utgjør Venstres ideologi sier fylkestingskandidat for Østfold Venstre, Ulf Trenum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Biskop Kvarme har nektet ansettelse av en homofil prest i en vikarstilling. I Iran tar man i bruk enda sterkere virkemidler. Begge eksemplene strider ikke bare mot et, men hele tre av de ti liberale prinsipper som utgjør Venstres ideologi:
Prinsipp 1. Friheten skal gjelde overalt, for alle. Liberalismens mål er enkeltmenneskets frihet. Venstre vil utvide den enkeltes mulighet til å ta makten i eget liv — for begge kjønn, på tvers av landegrenser, kulturell bakgrunn, livssyn og legning. Vi hviler først når friheten gjelder overalt, for alle."
Prinsipp 5. Alle er likeverdige, men ingen er like. Liberalismen er raus. For Venstre er det en verdi i seg selv at mennesker er ulike og tar ulike valg. Respekten for ulikhet inkluderer; fordi den innebærer nysgjerrighet i møte med det ukjente, og toleranse for at det gode liv ikke er likt for alle. Toleranse betyr respekt, ikke likegyldighet eller feighet."
Prinsipp 9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset. Den liberale må bygge sterke fellesskapsinstitusjoner for å sikre frihet og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være nøytral overfor livssyn. Den liberale statsmakten må respektere begrensningene i egen makt. Staten har et spesielt ansvar for å verne om mindretallets rettigheter."

Toleranse er et viktig element i den liberale ideologien. Med forankring i de liberale prinsippene vil Venstre forsvare minoriteter. Vi arbeider kontinuerlig for gjensidig forståelse på tvers av religion og nasjonale grenser.

Ulf Trenum
fylkestingskandidat, Østfold Venstre