Hyller miljøriktig bilbruk

Buskerud Venstre vil at alle innbyggerne i Buskerud skal ha mulighet til å bruke bilen på en miljøriktig måte. -Bilen er viktig for mange, og er med på å holde fylket pulserende, sier kandidat til fylkestinget, Stine Osnes fra Drammen. Vi må øke tilgjengelighet på miljøriktig drivstoff og friste folk til å bytte ut bensinslukere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Stine Bjørndal Osnes.

Foto: Asgeir Osnes

Miljøriktig drivstoff må være tilgjengelig
Osnes slår fast at tilgjengeligheten til miljøriktig drivstoff må økes. – For at folk skal kunne kjøre miljøriktig, må de ha god tilgang på miljødrivstoff. Markedet for miljødrivstoff er i ferd med å ta av, og Venstre skal være med på å få snøballen til å rulle enda litt kjappere. Venstre krever blant annet at offentlig sektor går foran og bruker sin markedsposisjon som innkjøper ovenfor bensinstasjonkjedene.

-Se på biodieselprodusenten BV Energi i Hurum, sier Osnes. De startet for fullt med biodiesel ved juletider i år, og søker allerede etter flere arbeidstagere til produksjonen. Kjempepositivt. Nå åpner de helautomatiske pumper flere steder, og Venstre vil gjerne være behjelpelige med å skaffe egnede områder til nye pumpestasjoner spredt i hele Buskerud.

Fra bensinsluker til miljøvenn
Venstre vil også legge til rette for at flere fristes til å bytte ut den gammeldagse bensinslukeren i en mer miljøriktig bil. -Vi vil legge til rette for flere ladestasjoner for el-biler ved knutepunkt, flere gratisplasser til parkering for miljøbiler og andre ekstragoder. Vår 3.kandidat Helge Stiksrud har kjørt hybridbil siden forrige Stortingsvalg og skryter veldig av bilen, påpeker Osnes.

Kulturlandskap ved Ferstad gård - 2

Foto: Tore Rykkel

Ønsker mer miljøriktig hverdag
—Mange ønsker å være mer miljøriktige i hverdagen, forklarer Osnes, og det ønsket må vi som politikere ta vare på og gjøre noe med. Buss og jernbane er utmerkede alternativer for noen, men ikke for alle. Bilen er kommet for å bli. Selv er jeg avhengig av bilen for levering av tre små barn på morgenkvisten, for å rekke toget inn til Oslo, og for å handle inn til en stor husholdning etter arbeidstid.

Litt ekstra oppmerksomhet

Buskerud Venstre hyller den miljøriktige bilbrukeren, og ønsker å gjøre livet enklere for ham/henne. -Den som er med på å senke klimagassutslippene ved å endre adferd, fortjener litt ekstra oppmerksomhet, smiler Osnes. Det skal lønne seg å velge miljøriktig, og da kan framtida kan bli en ren fornøyelse.

Fylkestingskandidat Stine Bjørndal Osnes

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**