4,7% på meningsmåling i Oppland

Venstre har fått vind i seilene i Oppland og går fram til 4,7% i en meningsmåling Sentio har gjort for Oppland Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Målingen er basert på 500 intervjuer 4. og 5. september. Den viser at det blir et svært jevnt fylkestingsvalg i Oppland og hvor Venstre kan bli det partiet som kommer til å avgjøre hvilket parti som får fylkesordføreren. Venstre vil med 4,7% få to mandater i fylkestinget.

Eivind Brenna

Venstres listetopp Eivind Brenna vil imidlertid helst snakke om tre og ikke to blokker i fylkespolitikken. Han ønsker at sentrumspartiene skal holde sammen i forhandlinger og se hvilken av de to andre blokkene som vil gi mest gjennomslag. Brenna utelukker ikke samarbeid hverken til høyre eller venstre for sentrum.

Venstres logo

Sp, Krf og Venstre har tilsammen 20,9% i målingen og utgjør i så måte en betydelig mellomblokk. Det er likevel ikke åpenbart for Venstre å gå inn i et slik samarbeid. Venstres listetopp Eivind Brenna har utfordret Oppland Sp på å avklare sin posisjon i forhold til sykehusstyringen i Oppland. Så langt er svaret fra Sps listetopp Ivar Odnes ikke godt nok for Venstre.
– Odnes og Sp er ikke på linje med Oppland Venstre i denne saken, sier Eivind Brenna. Venstre vil skille ut Oppland som eget helseforetak, mens Sp holder fast på at sykehusstyringen kan være felles for Hedmark og Oppland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**