Årsmelding for kommunestyregruppa i Oppdal Venstre for 2007

Årsmeldinga fra kommunestyregruppa viser at mange gode Venstreforslag ofte trenger modningstid før flertallet i kommunestyret er enig med Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Årsmelding for Venstres kommunestyregruppe året 2007
Fram til valget 10.09.07 var Odd Gunnar Jære Hoel og Ingrid Mellem Venstres representanter i Oppdal kommunestyre, med disse varamedlemmene: Tor Snøve, John Vammervold, Halvor Hoel, Hans Bøe og Svein Asphaug Dørum. Ingrid Mellem var medlem i Formannskapet, Tor Snøve i Driftsutvalget og Odd Gunnar Jære Hoel i Bygningsrådet.

Etter et valg der marginene ikke var på vår side er Ingrid Mellem eneste Venstrerepresentant i kommunestyret for perioden 2007-11. Varamedlemmer er følgende: Gerd-Mette Drabløs, Hans Bøe, Trygve Sande, Sebastian Schmidt og Turi Teksum.

Ved konstitueringa gikk Venstre inn i et valgteknisk samarbeid der FrP, H, KrF, SV og V stilte felles liste. Det resulterte i at Ingrid Mellem fikk plass i Formannskapet, Gerd-Mette Drabløs. 2.vara i Bygningsrådet, Hans Bøe 3.vara i Driftsutvalget og Inger Lise Toftaker varamedlem i Kontrollutvalget.

Vi nevner noen saker Venstre har engasjert seg spesielt i og der vi i de fleste tilfellene har fremma egne forslag:
Seniorpolitikken, prosjektet Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken (Prosjektet ble for øvrig utarbeidd av Ingrid Mellem og Eli Dahle, H), revisjon av reglementet for kommunestyret, mottak av forhåndsstemmer ved Oppdal videregående skole, kulturplan for Oppdal, utbygging/renovering ved Aune barneskole, forslag om at skolene får dekka 100% av utgiftene i forbindelse med enkeltvedtak (spesialpedagogiske tiltak), utbygging av omsorgsboliger/sykehjemsplasser – muligheter og konsekvenser, Drivakrafta — skattemessige forhold, økte ressurser til Biblioteket, økt stillingsressurs innen FYSAK-arbeidet (Fysisk aktivitet), fornying/opprusting av området ved Kullsjøen, iverksetting av energisparetiltak for å unngå økte kostnader, fordeling av gebyrene for skjenkeløyver mellom ungdomsarbeid og Helse/familie, undersøke hvilke krav som stilles til tilskudd for utbygging/ombygging ved BOAS/Sykehjemmet og støtte til forslag om øvre tak på utgifter ved utbygging av Aune, Drivdalen og Midtbygda skoler.
Det skal ikke underslås at Venstre sjelden får flertall for sine forslag! Det er ikke ofte flertallet i kommunestyret synes våre forslag og innspill er gode og fornuftige. Men vi kan notere tilslutning til bl.a. økte ressurser som fører til utvida åpningstid ved Biblioteket. Dessuten ble det gjennomført forhåndsstemmegiving ved Oppdal videregående skole ved kommunevalget.

Spørretimen.
Venstres representanter har i 2007 reist spørsmål om følgende tema i kommunestyret til ordfører/rådmann: Energisparing i kommunale bygg, kommunalt studiesenter, Oppdal som kulturbygd og nye boløsninger i bygdene (Bli-lyst).
I formannskapet har Venstre bl.a. tatt opp følgende spørsmål: Organisering av arbeidet med kulturplana, status angående prosessen ved etablering av NAV-kontor, handtering av kunst i eie av Oppdal kommune, oppbevaring av "tape" i forbindelse med overføring av kommunestyremøter på Radio E6, bredbåndutbygging, Vekst Oppdal — regionalt rehabiliteringssenter?, status i igangsatt prosjekt ved Oppdal Helsesenter, folkevalgtopplæring innen kommunen for å spare utgifter og nyvalg av leder i Bygningsråd p.g.a. habilitetsproblemer.

Oppdal, 21.01.08
Odd Gunnar Jære Hoel/Ingrid Mellem