Sentralstyret på Rena 7. og 8. november

Gratulerer til Åmot Venstre for et prikkfritt arrangement

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.
Odd Einar Dørum

Foto: B.Aartun 1980

Sentralstyrets møte om sikkerhets- og forsvarspolitikk resulterte i en rekke uttalelser
Under det åpne “miniseminaret” om forsvaret framkom følgende:
Øystein Håkonsløkken, Venstres kommunestyrerepresentant i Åmot. – Mange enslige koner i 17.mai-toget pga Afganistan. Sivil/militære relasjoner må bli bedre.
Ordfører, dekan og obersten presentasjoner
Ordføreren i Åmot Ole G. Narud fra Senterpartiet: Tollef Kilde — skogeier med utdanning fra Tyskland — kraftutbygging, industrireising etc, brakte med seg impulser til Åmot fra Europa
Sp, SV og Frp samarbeidet i forrige periode -i lokalpolitikken er alt mulig!
Åmot som forvarskommune Forsvarets Høgskole fast på besøk her. 4300 innbyggere, men 2000 studenter og vernepliktige som ikke har meldt flytting. Ønsker å få enda større effekter av forsvarets tilstedeværelse her. 25 % av kommunens areal beslaglegges av forsvaret. Rena leir har ca 1500 ansatte og det er investert ca 6 milliarder her. Høyteknologisk miljø med kampsimulator. Samarbeid med Høgskolen i Hedmark. Familiepolitikk viktig for dette samfunnet — mange alene med barn. Pendling, tjeneste i utlandet og flytting gir mange samlivsbrudd.
Åmot kommune har en gjeld på 600 mill kr. Forsvaret og kommunen må følge opp familier som er i internasjonal tjeneste. Samarbeid mellom HH og forsvaret viktig for Åmot
Dekan Sven Inge Sunde ved Høgskolen i Hedmark, flotte lokaler med 750 studieplasser og 950 deltidsstudenter. Kurs/oppdrag: 1500 studenter. Ca 50 faglige ansatte, pluss timelærere
Mange tilbud rettet mot forsvaret — bli en foretrukket leverandør. Fortrinn: nærhet, her erfaring (forsvaret en krevende oppdragsgiver). Forsvaret ønsker å kjøpe utdanningspakker fra univ/høgskoler. Eks org/ledelse — 60 studiepoeng. Heimevernets lederutdanning. Ca 3000 studenter har vært innom HH.
Oberst Kjell Inge Bekken (tidl sjef Rena leir) Soldat — kall eller jobb? Norge kan være stolt av sine soldater som er godt kvalifiserte. Yrkessoldater — til Rena leir etter verneplikten. Vernepliktige soldater en forutsetning. Mye dyktig ungdom — kun 30 % av kullene blir tatt inn
Kompetanse og kvalitet. Train as you fight. Vi må praktisere for å bli god. Jobbe sammen med andre armeer. Østerdal Garnison veldig bra treningsfasiliteter. Men et omflakkende liv som tar på
Kone/barn problematikken — Hæren må bli større! Dele byrden på flere.
Dagens kamphandlinger(4 BW)
•Krig
•Humanitær støtte
•Bekjempe opprørere
•Informasjonsoperasjoner¨
Kompetansekrevende og Kulturforståelse. Paraplyen er viktig: hvem vi sortere under. Politiske bindinger hjemmefra ofte problematisk — viktig med minst mulig politiske bindinger. Skille snørr og bart.. militærmakt og humanitær innsats. Må synkronisere innsatsen mellom mil og humanitær innsats. Dårlig betalt under 300.000 i startlønn.
Agenda for møtet fredag 7.november
KL. 12.55 Ankomst Rena
KL. 13.00 Lunsj
KL. 13.45 Bussavgang Rena Leir