Kamp om topp-plassen i Venstre

Buskerud Venstres nominasjonsmøte som finner sted i Sigdal den 6. desember kan bli spennende. Alt tyder på at det vil bli kamp om 1.-plassen på Venstres stortingsliste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre er i framgang. Det er mange som nå ser at det er realistisk å få inn en Venstrerepresentant fra Buskerud ved valget i 2009. Dermed er det blitt kamp om å bli nominert på toppen av Venstrelista. Fylkesleder i Buskerud Venstre Geir Stave og Ulla Nordgarden fra Drammen vil utfordre Helge Stiksrud fra Ringerike.

Nominasjonskomiteen for Buskerud Venstre har foreslått Helge Stiksrud som førstekandidat i forslaget til liste til stortingsvalget i 2009. Ulla Nordgarden er innstilt på andre plass, Geir Stave på femteplass.

Helge Stiksrud

Foto: Hallvor Lilleslett

Helge Stiksrud er utdannet som sivilagronom og bedriftsøkonom og har bred politisk erfaring som kommunestyre- og formannskapsrepresentant i Ringerike kommune. Etter valget i 2007 er han felles gruppeleder for flertallspartiene (Ap, H, Krf, V) i Ringerike. Han er også aktiv i fylkespolitikken og er i inneværende periode medlem av Buskerud fylkesting og leder av Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse. Stiksrud er dessuten medlem av Venstres programkomité til Stortingsvalget `09.

Ulla Nordgarden

Foto: Tom Hedalen

Ulla Nordgarden har bakgrunn som forsker og har en doktorgrad innen havbruk. Etter å ha arbeidet flere år ved Havforskningsinstituttet, kom hun tilbake til hjembyen Drammen der hun nå arbeider som biologilærer i Videregående skole. Nordgarden er leder i det nystartede Buskerud Venstrekvinnelag og styremedlem i Drammen Venstre.

Geir Stave er leder i Buskerud Venstre

Foto: Tove Kristiansen

Geir Stave overtok som fylkesleder i Buskerud Venstre tidligere i år. Han har solid bakgrunn i Venstre, bl.a. som politisk rådgiver på Stortinget og aktiv i Oslo Venstre. Han kommer opprinnelig fra Oslo, men flyttet til Hurum for fire år siden. Stave sitter i kommunestyret og i formannskapet i Hurum. Geir har studert statsvitenskap og historie ved universitetene i Oslo og Krakow.

Nå blir det opp til delegatene på nominasjonsmøtet den 6. desember å avgjøre hvem som blir Buskerud Venstres 1.-kandidat til stortingsvalget 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**