Dialogmøte om kvinneundertrykking

Søndag 10. mai finner det fjerde dialogmøtet sted, i Litteraturhuset kl. 14-16.30. Temaet er kvinneundertrykking; hvordan få slutt på tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, forskjellsbehandling av gutter og jenter m.m..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Abid Q. Raja ønsker velkommen til dialogmøte 10. mai.

Foto: Frode Fjeldstad

Hva må til av tiltak; hva hjelper, hvilket ansvar må vi ta, hva er riktig politikk. Hva er årsakene til overgrepene, og må vi kjenne til årsakene for å forebygge?

De som har bekreftet deltakelse på seminaret 10. mai er:
Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt fra Arbeiderpartiet (panel)
Tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik fra Kristelig Folkeparti (oppsummerer)
Fra England stiller Anne-Marie Hutchinson
Fra England stiller også Parvin Ali OBE som er grunnlegger og leder i Fatima (Forum for Advocacy, Training & Information in a Multi-cultural Arena, se nedenfor om mer om henne). (Innleder)
Fra Danmark stiller Tina Magaard (forsker, Årshus Universitetet) (Panel)
I tillegg stiller IMID (innleder), Røde Kors tvangsekteskapstelefon (Panel), Oslo Krisesenter (innleder) og Mirasenteret (Panel).

Abid Q. Raja står bak serien med dialogmøter.

Det har vært avholdt tre dialogmøter på litteraturhuset i år. Det første møtet fant sted 18. januar og hadde sin bakgrunn i ungdomsopptøyene i Oslo. Det var byrådsleder Erling Lae som oppsummerte dialogen den dagen. I tillegg stilte Politimester Anstein Gjengedal og sjefsredaktørene i Dagbladet og Aftenposten til dialog.

Det andre dialogmøte fant sted 15. februar handlet om ytringsfrihet, blasfemiske ytringer, rasistiske ytringer og hijab som ytring, og fant sted 15. februar. Det var Utenriksminister Jonas Gahr Støre som oppsummerte dialogen denne kvelden. Her deltok også forfatter Jens-Martin Eriksen fra Danmark.

Det tredje dialogmøtet fant sted 22. mars og handlet om hat mot og fra muslimer (fra muslimer mot jøder og homofile), her deltok også H.K.H Kronprins Haakon, i tillegg til sikkerhetssjefen Jørn Holme i Norge og utenriksministeren. Fra England deltok forfatter Ed Husain.

Se også Facebook-event.

Dialogmøtene mottar støtte fra stiftelsene Fritt-Ord og Schiblers legat.

Se også Facebook-event.

Abid Q. Raja