Senterpartiet mot sentrum

Senterpartiet beveger seg bort fra Ap og SV mot sentrum i skattespørsmål. Ønsket om å redusere formueskatten, arveavgiften og arbeidsgiveravgiften viser at Senterpartiet er på linje med Venstre, KrF og Høyre. Dette er skattelettelser Sp ikke vil få gjennomslag for ved fortsatt samarbeid med Stoltenberg og Halvorsen, skriver stortingskandidat Ulla Nordgarden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Ulla Nordgarden

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Dette er ifølge den rød-grønne regjering "mer til dem som har mest fra før". Denne retorikken er selvfølgelig ikke riktig, men jo oftere noen gjentar noe, jo mer blir det en sannhet for tilhørerne.

Skattelettelser for næringslivet er ikke mer til dem som har mest fra før. Næringslivet vårt, selv det private, består ikke først og fremst av Røkker og Hagener. Næringslivet består av enkeltmannsbedrifter, småbedrifter, gründere i oppstartsfaser. Dette er folk med normale lønninger, som jobber hardt og skaper sitt eget levebrød. Disse bedriftene danner grunnlaget for mange tusen arbeidsplasser bare i Norge. Av frykt for at Stein Erik Hagen skal spare noen tusenlapper i skatt, påtvinges vi et skatteregime som tynger de små i det private næringsliv. Av frykt for å fremstå som de rikes venn og tjener, straffer den rød-grønne regjeringen derfor også mange små bedrifter med sine skatteskjerpelser.

Venstre ønsker Senterpartiet velkommen tilbake til sentrum med sine utspill om skatt. Dersom partiet tør løsrive seg fra sine regjeringskamerater vil det være flertall i Stortinget for lavere skatt til næringslivet. Men regjeringsmakt er kanskje mer interessant enn å få igjennom partipolitikken?

Ulla Nordgarden
Stortingskandidat