“Hvem kan komme inn på Stortinget fra Oppland?

Før helga fikk vi en meningsmåling fra Oponion (finnes på Hegnar.no/valg09) for ANB som viser at Venstre kan komme inn fra Oppland. AP får inn 3 representanter, Frp 2 og Sp 1.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Utjamningsmandatet i denne målingen gikk til Venstre og gir stortingsplass for Eivind Brenna. For alle som spekulerer på hva de skal stemme så er det en reel mulighet for et Venstre mandat fra Oppland, dersom partiet på landsbasis gjør det litt bedre enn de 5,9% vi fikk ved sist valg. Denne målingen viser 6% for Venstre på landsbasis. Ettersom partiet ligger i snitt på 5,5 % for alle målinger det siste halvåret, 2% over snittet før valget for fire år siden, så er 6% oppslutning et realistisk mulighet.

I Oppland er valget ikke et valg mellom Jens og Jensen, men et valg mellom hvilke personer som skal få siste mandatet fra fylket. Det valget står i følge denne målingen fra 9.7., mellom Venstres Eivind Brenna, Høyres Olemic Thommesen og Ap med Stine Renate Håheim. Det blir et spennende valg.

Mikkel Dobloug, sekretær for Oppland Venstre.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**