Trine på Hamsunjubileet

Hamsun er en fantastisk forfatter som Lom og Vågå må bruke mer aktivt for å få fram hvordan røttene, naturen og kulturen har påvirket hans forfatterskap sa Venstres nestleder Trine Skei Grande når hun la ned krans ved bautaen med bronsjerelieff av Hamsun i Garmo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nordland og Hamarøy har vært flinkere til å ta i bruk Hamsun sa Skei Grande videre og understreket det store potensiale som dette forfatterskapet har med tanke på kultur, litteratur og reiseliv i Nord-Gudbrandsdalen.
På spørsmålet om nazismen hefter ved Hamsun kommenterte hun at de aller største kunstnerne har en sammensatt natur og at dette også gjaldt Hamsun som til tider nok kunne karaktriseres som en “drittsekk”. Skei Grande presiserte at det er viktig å være klar over dette for å forstå litteraturen, men som hun påpekte; forfatteren blir ikke mindre av den grunnen.
Ordfører Simen Bjørgen i Lom fortalte at de hadde invitert Trine Skei Grande til Hamsunjubileet på grunn av det engasjementet som hun viste når Hamsundagene i Nordland ble debattert i Stortinget i mai 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**