Norsk landbruk i krise !

Det er pinlig at en landbruksminister fra SP ikke klarer å gjøre noe med situasjonen sier Venstremannen Torbjørn Dahl fra Lillehammer i et innlegg i gd i dag. Oppland Venstre vil kjempe for landbruket. Eivind Brenna vil styrke næringen og øke bondens inntekter. Dette er helt nødvendig for å sikre et levedyktig landbruk i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Her kan du lese hele innlegget :

Norsk landbruk i krise!
Landbruket er i krise. Ca. 1500 bruk legges ned hvert år. Bondens inntekter er minimale og aldergjennomsnittet øker. Det er nærmest umulig å rekrutere nye unge gårdbrukere.

Rovdyrdebatten gjenspeiler selvsagt en reell konflikt mellom landbruk og naturverninteresser, men debatten er farlig for den avleder fra landbrukets virkelige problem, nemlig lønnsomhet. Når foreldre fraråder sine barn å overta bruket, er næringen i dyp krise.

Samfunnet og verden vil ha mat. De fleste av oss ønsker i tillegg velstelte bygder og et vakkert kulturlandsskap, men vi vil ikke betale hva det koster. Når en gjennomsnittsinntekt / årsverk ligger i overkant av 100.000,- er det en skam.

Venstre kan ikke skryte av den forrige regjering, men at dagens regjering med en landbruksminister fra Sp ikke klarer å endre situasjonen er pinlig.

Torbjørn Dahl (V), Lillehammer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**