Venstre justerer opp budsjettet ytterligere

Venstre har lagt ut budsjettet sitt og inviterer alle andre partier til å gjøre et kjempeløft for omsorg, skole, kultur og idrett for barn og unge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre har lagt frem budsjettforslaget sitt. Det satses sterkt på hjemmebasert omsorg og rehabilitering som får 8.7 mill første år og 10.7 mill årene deretter. Vi snakker om 16-20 nye stillinger i omsorgen.

Eldre

– Skal vi erstatte sykehjemsplasser med hjemmebasert omsorg må vi inn med flere varme hender og vi må få åpnet den stengte avdelingen på Presteløkka rehabiliteringssenter for å få folk på beina igjen. De aller fleste vil greie seg selv og det kan flere få til om vi gir bedre hjelp hjemme eller i omsorgsboliger med utvidet tilsyn, sier gruppeleder i Venstre, Hallstein Bast. Tredobling av antall fysioterapeuter, fra en til tre, vil hjepe folk til å greie seg selv.

Skole

Skolen får en økning på 8.2 mill første året og 10.2 mill årene deretter.
– Vi satser på økt ramme til skolene og til kompetanseheving for lærerne. Lærerløftet er et spleiselag mellom kommune, stat og den enkelte lærer, fortsetter Bast. – Skal vi få til den skolen barna våre fortjener skal vi ha de beste lærerne og de beste skolene, da trenger vi midler – det er Venstre villig til å gi!

Cirkus

Frivillige kulturinstitusjoner og idretten får en million hver. Idrettsrådet får ansvaret for fordelingen av idrettsmidlene som skal gå til barn og unge.

Jenter spiller fotball

Både biblioteket og Flexid, tiltaket for innvandrerungdom er tilgodesett med h.h.v. 300.000 og 500.000.

– Vi ber også om en sak i kommunestyret der vi vil at rundt 70 sykehjemplasser konkurranseutsettes og en sak der trygge omsorgsboliger (Omsorg+) skal etableres, avslutter Hallstein Bast, – nå har vi snakket om endring alt for lenge. Venstre tar nye grep i dette budsjettet!

Klikk her for å se Venstres budsjett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**