Årsmelding for Oppdal Venstre-kommunestyre og formannskap

Ingrid Mellem er Oppdal Venstres eneste medlem i kommunestyre og formannskap. Hennes årsmelding for de to politiske fora følger nedenfor. Et imponerende dokument som vitner om både engasjement og arbeidsinnsats!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

ÅRSMELDING FOR OPPDAL VENSTRE I 2009
FOR KOMMUNESTYRET OG FORMANNSKAPET
Venstres representant i kommunestyre og formannskap i 2009 har vært
Ingrid Mellem. Gerd-Mette Drabløs, Hans Bøe, Trygve Sande, Sebastian Schmidt og Turi Teksum har vært varamedlemmer i kommunestyret.
Gerd-Mette Drabløs har vært 2. varamedlem i bygningsrådet, Hans Bøe 3. vara i Driftsutvalget og Inger Lise Toftaker vara i Kontrollutvalget. Eirik Lien er medlem av det kommunale rådet for funksjonshemmede.

Venstre kan i 2009 vise til stor aktivitet når det gjelder forslag, spørsmål, avisinnlegg og deltakelse i debatten. Venstre har i løpet av året fremmet 28 forslag og stilt 7 konkrete spørsmål i kommunestyret. I formannskapet er det fremmet 30 forslag og stilt 5 konkrete spørsmål.

Omsorgsplasser
Det som har bekymret Venstre mest i 2009 er mangel på omsorgsplasser, og vi har brukt mye energi på det området. Protokoller fra kommunestyre og formannskap viser at Venstre er godt synlig i arbeidet med Handlingsplan/budsjett og saker innenfor omsorg/forebygging/barn/unge/skole/kultur og miljø. Dette er helt i tråd med partiets handlingsprogram.

God økonomistyring
Venstre ønsker en langsiktig og forutsigbar økonomistyring, og har ved hver budsjettoppfølging pekt på at det er urovekkende at kommunen har høyere driftsutgifter enn det kommunen har av driftsinntekter. Venstre har i 2009 foreslått oppstart av en effektivisering av driften av kommunen, noe som vi ser på som helt nødvendig for å realisere Nye Aune barneskole og nødvendige investeringer innen helse og omsorg. Venstre ser at det vil tvinge seg fram spare- og effektiviseringstiltak i arbeidet med å få til budsjettbalanse i neste handlingsplan og frykter for at det vil føre til forslag om skolenedleggelse.

Handlingsprogrammet
I arbeidet med handlingsprogrammet for 2010-2013 hadde Venstre flere forslag både til samfunnsdelen, tiltaksdelen og til budsjettet. Venstre har etterspurt bedre system for oppfølging på rapporteringstidspunktene, og foreslått bruk av resultatindikatorer. Vi har foreslått bruk av fokusområder i handlingsplanen, hvor prioriterte områder blir spesielt fulgt opp på resultat, men uten å få med flertallet på det. Men målet er å få det til i den reviderte kommuneplanen hvor samfunnsdelen skal ha større oppmerksomhet.

Godtgjørelse
I budsjettet for 2010 foreslo Venstre at godtgjørelse til ordfører og tillitsvalgte opprettholder samme lønnsramme som i 2009, for å signalisere vilje til å yte, og for å oppfordre til dugnad i innsparingsarbeidet, men flertallet i kommunestyret stemte imot. På samme møte foreslo Venstre å prioritere de lavtlønnede og tilstrebe lik lønn for likt arbeid ved de lokale lønnsforhandlingene, men uten flertall.

Alvorlig mangel på omsorgsplasser
Venstre arbeider for flere omsorgsplasser og mener at det haster. Disse må på plass samtidig med at vi arbeider med helsefremmende og forebyggende arbeid. Venstre klarte ikke, sammen med de andre i opposisjonen, å få flertallet med på å starte planleggingen av et helhetlig omsorgstilbud i Oppdal i 2009. Vi har ventelister på omsorgsplasser i dag, og vi vet at antall eldre øker. Vi har påpekt viktigheten med en god plan, for å ta vare på de som blir sendt hjem fra sykehus og trenger tilsyn, de som venter på mer varig omsorgsplass, og de som trenger tilsyn og avlastingsplass på dagtid. Vi klarte det ikke for 2009, men sammen med de andre i opposisjonen står vi på, og vi ønsker en løsning for oppstart av planarbeidet i 2010.
I Handlingsprogrammet er ikke utbygging av omsorgsplasser prioritert før i 2012 og med prosjektstart i 2011. Venstre foreslo i budsjettet for 2010 å innføre den gamle husmorvikarordningen til hjelp i familien i vanskelige situasjoner uten å få flertall for det.
Venstre frykter at det oppstår krisesituasjoner der en må ty til innfallsmetoden med tiltak uten helhetlig planlegging.

Krisepakke
Året startet med fordeling av statens krisepakke, hvor Venstre foreslo å starte prosjekteringen av omsorgsplasser i 2009 og bruke 0,5 mill. kroner av tiltakspakken til planlegging, men fikk bare 9 stemmer i kommunestyret. Ap og Sp stemte i mot.
Ved budsjettregulering II 2009 fikk vi gjennomslag for et forslag om at rådmannen skal utarbeide forslag til helhetlige og fremtidige løsninger innen eldreomsorgen, og ved budsjettbehandlingen for 2010 fikk opposisjonen flertall for et forslag fra Høyre om å ta inn en vurdering av en tredje etasje ved BOAS. Disse vedtakene vil vi følge opp.

Samhandlingsreform
Venstre stilte spørsmål i Kommunestyret i april om hva det ville bety for Oppdal om regjeringens Samhandlingsreform blir en realitet. Vi hadde flere konkrete spørsmål rundt reformens betydning for små kommuner som Oppdal, og hva vi måtte forberede oss på for å tilpasse oss innholdet i reformen. Reformen er planlagt for større kommuner, eventuelt samarbeid innenfor regioner. Oppdal har for lite innbyggergrunnlag til å inneha fagkompetanse og spesialisthelsetjeneste slik helsereformen krever.
Venstre hadde alternativt forslag til kjøp av Oppdal Medisinske Senter, men ble nedstemt. Det ble vedtatt kjøp av senteret og opprettelse av foretaket Oppdal Distriktsmedisinske Senter, hvor Venstres representant Mellem ble styremedlem. Når vedtaket er fattet, så er det klart at vi arbeider for at foretaket skal lykkes etter intensjonen med investeringen.

Barn og unge
Venstre hevder at satsing på barn og unge er helsefremmende og forebyggende arbeid og langsiktig god økonomistyring. Som verbalforslag i forbindelse med arbeidet med Handlingsplanen viste Venstre til Kulturplanen og ba om at Kullsjøen og Idrettshallen blir prioritert. Videre fikk vi vedtatt å fordoble antall ungdommer i kommunalt arbeid i budsjettet for 2010, samtidig som vi fikk igjennom å opprettholde antall lærlingeplasser i kommunen. Venstre foreslo ved budsjettregulering II å bevilge 30.000,- kroner til et tiltak i 2009 for unge mellom 12 og 18 år, organisert i ungdomsklubben. Tiltaket var rettet mot unge som ønsket å lære å spille gitar og som stod på venteliste i kulturskolen. Flertallet gikk imot forslaget.

Skole
Venstre er opptatt av innhold og kvalitet i skolen, og har stilt spørsmål i kommunestyret om skoleeiers rolle i utviklingen av skolen. Vi fikk flertall i kommunestyret for et forslag om at rådmannen skulle forberede sak for kommunestyret angående skoleeiers rolle og ansvar. Saken kommer opp i 2010. Vi inviterte Odd Einar Dørum til et åpent møte hvor temaet var "Kvalitet i skolen", hvor vi fikk en nyttig debatt i en tverrpolitisk forsamling.
Venstre har fått vedtatt utarbeidelse av rekrutteringsplan for lærere, og vi har fått tilbakemelding på om at den er i bruk. Venstre mener at det er læreren som skaper en god skole, derfor er rekruttering og kompetanse en svært viktig oppgave for skoleeier.
Venstre har ved flere anledninger drøftet muligheten for høyere utdanningstilbud i Oppdal, og bedt om at ordfører og rådmann sjekker med Universitet og høyskoler om mulighet for avdelinger under disse. Dette er arbeid som vi engasjerer oss i og stiller spørsmål ved.
Venstre arbeider for at Oppdal Videregående Skole (OVS) fortsatt skal være konkurransedyktig og ha et bredt tilbud til ungdommen. Vi fikk flertall i formannskapet for et tillegg til rådmannens innstilling i forbindelse med fylkets planer om nedlegging av programområder ved OVS. Vårt forslag gikk på at fylkeskommunen burde se på fordelingsmodellen og vektlegge viktigheten av videreutdanning i distriktene. Venstre mener at lærlingeordningen er en forutsetning for å opprettholde studieprogrammene ved OVS, derfor vil vi fortsatt arbeide for å opprettholde nødvendig lærlingeplasser.

Kultur
Oppdal har et bredt kulturtilbud som må utvikles og vedlikeholdes, noe Venstre arbeider for. Venstre vil foreslå overfor kommunestyret at vi ser på organiseringen av hele området kultur på nytt. Som reiselivskommune er det viktig å se kultur og næring under ett.
Venstre mener at den verdiskaping som produseres i de enkelte kulturarenaer i bygda ikke alltid er målbar i kroner og øre, men at gevinsten innkasseres på sosialbudsjettet, og må måles innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid. Derfor ser Venstre viktigheten av at kulturaktivitetene har levelige rammevilkår. Forskere kan vise til at kommuner med bredt kulturtilbud har lavere sykefravær, noe Venstre sterkt argumenterte for i forbindelse med bygging av Kulturhuset.
Venstre arbeider for nedbygging av ventelistene ved kulturskolen og utvidet åpningstid i biblioteket, og har stilt spørsmål og foreslått tiltak rundt dette i 2009 og vil fortsette i 2010.

Miljø
Miljø er mer enn Co2 utslipp og klimakonferanser. Miljø er, slik Venstre ser det, hvordan vi har det og hvordan vi vil at våre barn og barnebarn skal få det i fremtiden.
Venstre var en sterk bidragsyter til energiplanen, og vi ønsker å legge den til grunn i vårt arbeide for et bedre miljø.
I 2009 fikk Venstre vedtatt at rådmannen skal vurderer energibruken i kommunen og vurderer eventuelle endringer. I budsjettet for 2010 fikk vi flertall for en innsparing på kr. 100.000,- i energiutgifter. Dette er bare ca 1% av det totale energiforbruket, men allikevel en synlig start.
Venstre har stilt spørsmål i kommunestyret om gjeldende avfallsplan og bedt om at det vurderes sortering og gjenvinning av plastemballasje. Vi har også stilt spørsmål om tiltak for å bekjempe tilgroing og på en miljømessig og god måte opprettholde kulturlandskapet. Vi stilte spørsmål om ikke kasjmirgeit var en god idè.
Hensynet til miljø og sikkerhet var et sterkt argument for Venstre når vi stilte spørsmål om alternativ trase for E-6 gjennom sentrum i formannskapet 28. mai 2009, og som utløste et bredt engasjement. Venstre har hele tiden ment at ny E-6 ikke bør gå igjennom sentrum.
Som eier av AS Oppdal E-verk mener Venstre at kommunestyret har en vesentlig rolle i oppfølgingen av selskapet. Spørsmålet, og håndteringen rundt eierskapet til Drivakrafta, engasjerer Venstre, og vi har også i 2009 fremmet forslag og stilt spørsmål for å få en bedre framdrift i arbeidet med avklaringer rundt skattefritak på konsesjonskrafta. På slutten av året fikk kommunestyret på plass en eierskapsmelding, men vi mangler fortsatt en oppdatert forvaltningsavtale. Den vil Venstre etterspørre i 2010.

Kommuneplan
En av utfordringene vi står over for i 2010 er utarbeidelsen av revidert Kommuneplan 2010-2021. Skal vi lykkes med planarbeidet, så må planen være robust og forutsigbar slik at den kan gjennomføres, og ikke dispenseres fra. Dispensasjon må være unntaket og ikke hovedregelen. Det er viktig å få til grunneiersamarbeid for naturlig avgrensede områder, dermed kan en få gode helhetsløsninger og unngå uheldige bit for bit utbygging. Venstre vil stille krav om grunneiersamarbeide, og følge opp planer med sikte på gode miljøløsninger.
Kommuneplanen skal vise retningen, og det er i handlingsprogrammet og økonomiplan politikerne må prioritere å beskrive realistiske mål og tiltak, som kan etterprøves på resultat.
Venstre vil bidra til at planverket blir et styringsredskap som skaper tillit, bærer preg av ordentlighet, langsiktighet og motiverer for endring og utvikling. Det er i planarbeidet med kommuneplanen, handlingsplanen/økonomiplan og rapporteringene vi legger premissene for økonomi og styring, samt endring og utvikling i bygda.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**