Enigheten om jernbanen

Tilsynelatende er det fryd og gammen om jernbanesatsingen i Østfold. Om man kun ser på fylkespolitikken. Løfter man imidlertid blikket, ser vi at enigheten ganske raskt forvitrer. Regjeringspartienes manglende engasjement og prioritering av egne løfter, kan igjen føre til at jernbanen og Østfold taper. Det vil ramme veldig mange av oss innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Dovrebanen

Foto: flickr.com

Venstre foreslo under behandlingen av nasjonal transportplan i fjor, at dobbeltsporet i Østfold skulle prosjektorganiseres. Det stemte regjeringspartiene ned. I fylket vil de samme partiene være med på det.

Venstre har påvist penger i statsbudsjettet til å gjøre tiltak som kan medføre kortere reisetid Halden-Oslo allerede innen ett år. Det har ikke regjeringspartiene gjort noe med, men de kan gjøre det i revidert budsjett i juni.

Østfold Venstre har bedt om å utlyse dobbeltsporet på internasjonalt anbud slik at det kan prosjekteres og bygges av private for å bli raskere ferdig. Jernbaneverket har ikke kapasitet til å framskynde prosjekteringen. Regjeringspartiene vil avvente en kapasitet som ikke finnes i dag og heller utrede høyhastighetsbane igjen.

Venstre har påpekt en konkret måte å få i gang høyhastighetsbane. Framskynd nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Om nødvendig med statlig regulering. Her ligger forholdene til rette for høyhastighet. Venstre har foreslått å starte med planlegging og bygging av ny stasjon på Ski men det ble nedstemt av regjeringspartiene i Stortinget.

En rask løsning Oslo-Ski vil ha stor betydning for Østfold, både på østre og vestre linje. Det vil kunne øke kapasiteten på passasjerer og gods slik at jernbanen virkelig kan konkurrere som det miljøvennlige alternativet Venstre ønsker. Dette er vi ikke uenige om i Østfold, men regjeringspartiene i Stortinget slipper ikke opp bremsen.

Nå varsler regjeringen igjen kutt til jernbanen selv om de for et halvt år siden lovde rekordsatsing. Usikkerheten skapes av manglende interesse fra regjeringspartiene i Stortinget. Hva hjelper det da å være enig i Østfold?

Venstre vil også bruke det jernbanesporet som allerede finnes via Rakkestad til å knytte Indre Østfold sammen med Nedre Glomma. Det er viktig med gode tverrforbindelser for å kunne bo og jobbe i vårt eget fylke. Her skapes det usikkerhet fra Arbeiderpartiet i fylket til tross for at det hele veien har vært et samlet ønske i fylkestinget å få avklart denne muligheten.

Jernbane er viktig for Østfold. Et godt utbygd tilbud gir betydelig bedre mulighet for egne innbyggere, også internt i eget fylke. Jernbane i Østfold er samtidig viktig for nasjonen. Hovedårene for import og eksport av varer er gjennom Østfold. Da må vi stå sammen slik at miljøalternativet jernbane vinner. Vi nærmer oss blant fylkets politikere men regjeringspartiene bidrar dessverre til at mulighetene svekkes.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder for Venstre
Fylkestinget i Østfold

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**