Lokalpolitisk nettverk igang med skolering lokalpolitikere

Venstre i Hedmark /Oppland kjører lokalpolitisk nettverk på Honne på Biri 8.-9.mai med skolering av lokalpolitikere og aktuelle listekandidater til valget 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Logo, Venstre

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Samlingen arrangeres i samarbeid melom Hedmark og Oppland Venstre. Skoleringsopplegget omfatter blant annet organisasjons- og politikkutvikling og mediearbeid. Det er planlegges flere samlinger fram mot valget 2011.
Dette er en gylden mulighet til å få skolering, påfyll og møte andre venstrefolk. Alle lokallag i Hedmark bør være representert på denne samlingen.
Vi skal rett og slett lære om hvordan Venstre skal vinne valget!!!
Dato: 8. — 9. mai 2010
Tid: Lørdag kl. 10.00 — 19.30 (+ middag på kvelden) Søndag kl. 09.00 — 16.00
Sted: Honne konferansesenter på Biri
Påmelding: Sendes til fylkessekretær i Hedmark Venstre innen 12. april. Sørg for å konferere med lokallagsleder først.
Oppgi navn, adresse og om du ønsker dagpakke eller overnatting.
Utgiftene fordeles slik: Hedmark Venstre dekker kursavgift og opphold, mens lokallagene må dekke reiseutgiftene.
Lokalpolitisk nettverk 2010 — 2011 – 1. samling vår 2010: Det perfekte lokallaget
LAURDAG 10:00 Lokale samlingar — ansvar: Fylkeslaga – Hedmark
Satsingsområder
– strategiplanen, nominasjonsarbeid, informasjon og web
– skole; brytning mellom grendeutvikling/skoler og store nok skoler (ESPA/TANGEN, Nes), bruke Steinerskolen (som overtar nedlagte skolebygg), strengere krav til private skolebygg enn til offentlige
– miljø, ta tak regionalt, mjøsaksjonen fellesmøte og følge opp andre partiers politikk (ansv. Kine)
– kommunesammenslåing; skal vi snakke om det, SP har iboende frykt for temaet, ønsker heller interkommunalt samarbeid, ha politisk styring på felles prosjekt, gi bort styring til fagfolka og umyndiggjøre politikerne (ref HIAS styre uten politisk valgte), samhandlingsreform med månelanding aktualiserer,
– klarere skillelinker mot SV, SP, AP
Oppfølging; hva kan lette jobb i valgkamp og hva kan fylkesstyret gjøre noe med
1) Alvdal/Tynset klarer seg selv, men småkommuner som Tolga må hjelpes av fylkesstyret
2) Hvordan gjøre hva i kommunen for å innhente informasjon (ta telefon) og bli sikker på Venstres sin politikk
3) Bruke åpen statistikk om skolestruktur og miniumumstall for elever i skolen. Være kritisk til grunnlaget for innhenting
4) Invitere rådmann og økonomisjef til Venstre-møter ifm alternativt budsjett
5) Mediestrategi, skolering, drahjelp til saker (Hamar stadion, Åkesvika E6, kulturhus, samferdsel jernbanetrase Hamar, Mjøsmanifestet, kommunikasjon Hamar/Gjøvik)
6) Ta fram interkommunalt samarbeid der det finns og evaluere disse, ta opp komunesammenslåing ut fra aktuelt, pågående samarbeid, forklare hva faktisk kommunesammenslåing betyr (Ottestad/Bekkelaget hører til Hamar), hva gjør vi med fylkeskommunen og SAM-kommuner på regionnivå, ta utgangspunkt i styring og demokratiske prinsipper,
7) Gründer — skape framtidas arbeidsplasser, komme fram med politikken, konkretisere i den kommunen du bor i, lage aksjonsgruppe, ad-hoc utvalg med offentlige møter i Kongsvinger (kunnskapspark), Hamar og Tynset (næringshage), praktisk politikk som Hedmark Venstre kan gå til valg på
13:00 Lunsj
14:00 Velkommen til Lokalpolitisk nettverk
14:15 Opningsinnleiing: Lokal suksess — ha gode saker og gode fiender
1) Den gode fiende — finne en å spille på; SP, AP, SV, Bygdeliste, kjøpesenter
2) Det gode laget — hvordan få fram, behandle alle skikkelig og skape stemning/kultur og alles bidrag like mye verdt, får fram kvaliteter hos folk og skape laget sammen (Trine)
3) Hva er suksess — definere og uttrykke målet med kampajen, hva vil vi måles på om ett-og-et-halvt år?
14:45 Det perfekte lokallaget: Presentasjon og fordeling i grupper
15:00 Gruppearbeid: Korleis er det perfekte lokallag?
17:00 Kaffepause
17:30 Oppsummering av gruppearbeid
18:15 Venstres organisasjon — kven gjer kva og korleis
18:30 Q&A — ein uformell kunnskapskonkurranse om Venstre
20:00 Middag
SØNDAG
09:00 Oppsummering av gruppearbeid om lokallag
09:30 Informasjons- og mediearbeid. Kvifor er mediearbeid viktig? Korleis selge saker inn til media? Spissing av politisk bodskap. Lokale nettsider og sosiale medier
10:15 Gruppearbeid: Presse og medier
11:30 Informasjons- og mediearbeid fortsetter
13:00 Lunsj
14:00 Informasjons- og mediearbeid fortsetter
14:45 Nominasjonsprosessar, listestilling og programarbeid
15:00 Kampanjearbeid — korleis drive kampanje?
15:30 Gruppearbeid: Tilpass kampanjen til lokale tilhøve
16:00 Heimreise