– Venstre må søke innflytelse og regjeringsmakt

– Venstre må søke innflytelse og makt, og være en del av et troverdig regjeringsalternativ foran stortingsvalget i 2013, uttalte fylkesvaraordfører Inge Solli under Venstres landsmøte i Sarpsborg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Gjenreise partiet
Venstre ble for alvor gjenreist i forbindelse med stortingsvalget i 2005. Et godt valgresultat for Venstre – la oss ta vare på det gode øyeblikket. Vi tapte valget i 2009. Det ble for mye nei til alt og alle, for mye hvem som skal samarbeide med hvem i regjering. Venstres politikk forsvant i alt dette, og vi var ikke en del av et troverdig regjeringsalternativ slik velgerne så det. Det var vår egen skyld at vi tapte valget, men det betyr også at vi kan gjøre noe med det.

Inge Solli på talerstolen under landsmøtet.

Foto: Daniel Rugaas

Bygge landet
Venstre må ha en helhetlig politikk og bred appell for å vokse til et mellomstort parti, og vi må være best på noen politikkområder slik at velgerne stemmer på oss, og ikke har Venstre bare som et greitt andrevalg.

Venstre må stå i front for å bygge landet. Vi må tenke nytt rundt organisering og finansiering av kollektivtilbudet, jernbanen og veiene i landet vårt. Og vi må prioritere utdanning og forskning, og en miljøvennlig og framtidsrettet næringsutvikling.

Vi må bygge attraktive og miljøvennlige steder. Det skjer en urbanisering også i bygdene våre. Fler og fler vil ha jobb, kulturopplevelser, møtesteder og et godt kollektivtilbud der de bor.

Reformere offentlig sektor
Vi må reformere offentlig sektor. Kommunene trenger et forpliktende samarbeid innen tjenesteproduksjon slik som helse og skole, og ikke minst for å løse de regionale utfordringene rundt areal og transport.

Vi må være villig til å gjennomføre strukturelle grep som er tilpasset en ny tid med bedre kommunikasjoner. Det betyr færre og større kommuner og større regioner som erstatter dagens fylker. Vi må stå for nærhetsprinsippet ved at avgjørelsene tas på det lavest effektive nivå. Det innebærer delegering av myndighat fra staten til regionene og kommunene. Og et sterkere lokaldemokrati.

Nisjepartiet
Venstre er opptatt av trafikksikkerhet, folkehelse og mangfold. Derfor har vi stått på i forhold til å bygge sykkelveier og for en rettferdig innvandrings- og integreringspolitikk. Det skal vi fortsatt gjøre, men vi må passe oss slik at vi ikke oppfattes bare som et sykkelparti eller bare et parti for muslimer på sykkel. Jeg har respekt for sykelister, og jeg har respekt for muslimer. Men Venstre trenger en bred appell og må være god og helst best på de mest sentrale politikkområdene for å være relevant.

Venstres posisjon
Hva skal være Venstres posisjon i norsk politikk? Venstre skal være et liberalt parti, Venstre skal være et sentrumsparti og Venstre skal være et borgerlig parti. Vi i Venstre må finne vår posisjon, så får de andre partiene posisjonere seg i forhold til det.

Venstre må søke innflytelse og makt og være en del av et troverdig regjeringsalternativ foran stortingsvalget i 2013. Og Venstres politikk må utgjøre en forskjell, og den forskjellen må velgerne få vite om.

Venstres landsmøte i Sarpsborg, 16.04.2010
Inge Solli