– Gjør som Marker

Venstre vil at hele landet skal gjøre som Marker kommune. Venstre vil gi stemmerett til 16-åringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Arbeiderblad

Torsdag stemmer Stortinget over om stemmerettsalderen i Norge skal senkes til 16 år. Ved kommunevalget neste år skal dette prøves ut i Marker.

Gjennomsnittsalder for førstegangsvelgere er i dag 20 år. Dette betyr at mange unge mennesker har flyttet hjemmefra når de kan stemme for første gang, og noen kommer aldri hjem igjen. Østfold Venstre mener det er på tide at 16-åringene skal få stemmerett.

– 16- og 17-åringer er storforbrukere av kommunale tjenester i langt større grad enn det 18- og 19-åringer er. 18-åringer kjenner ikke lenger på kroppen at svømmehallen er stengt, at sykkelstiene forfaller og at bussen alltid kommer for sent, mens 16- åringer veldig godt vet om det mangler fritidstilbud, helsetjenester og gode lærere i skolen. 16-åringer sitter altså på nøkkelen til velfungerende lokalsamfunn, sier leder av Østfold Unge Venstre Per Magnus Finnanger Sandsmark.

ungdom

Foto: mk

– Jeg syns at hele landet skal følge etter Marker, og gi de unge stemmerett over sin egen hverdag. Bare slik får ungdom delta aktivt i demokratiet mens de fremdeles har tilhørighet til de offentlige tjenestene. Dette vil styrke valgdeltakelsen og den offentlige debatten i Norge, legger Unge Venstre-politikeren til.

For mer informasjon:

Per Magnus Finnanger Sandsmark