Vil forby dyr på sirkus

— Sirkus er gøy for oss, men kjipt for dyrene, sier Joakim Hauge i Østfold Unge Venstre. Unge Venstre vil forby all bruk av ville dyr i sirkus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Joakim Hauge

Foto: UKM Norge

Fra 11. — 20. juli er Cirkus Arnardo i Østfold. Østfold Unge Venstre skulle helst sett at det var sirkus uten dyr som var på veien.

I følge Landbruksdepartementet tilbringer sirkusdyr svært mye tid i transportvogner, og selv om dyrene som oftest settes i lufteinnhegninger på framvisningsstedet har de små områder å stå på. Selv om elefanter kan gå fritt innenfor strømgjerder blir de som regel plassert i fotlenke.

– Det sier seg selv at en stor elefant som må leve i trange tilhengere, stå fast i fotlenke og tusle rundt på kommando ikke har det bra, sier Hauge.

– Dyrene transporteres svært mye, har innskrenket bevegelsesfrihet og må vise stereotyp atferd. Der målet er at vi mennesker skal le av hvor dumme dyrene er. Siden sirkus er en internasjonal bransje har vi heller ikke kontroll med dressur- og treningsmetoder eller om det tas i bruk ulovlig fangede dyr. Det er uakseptabelt å gamble med dyrs velferd på denne måten, sier Hauge videre.

Da Venstre hadde landbruksministeren ønsket partiet å forby elefanter i sirkus. Det er ikke gjennomført enda.

– Unge Venstre syns likevel selvsagt at det meste av dyrehold er helt greit, men det går en grense et sted. Vi kan ikke utnytte dyr, slik at de ikke får beveget seg og slappet av, for at vi skal kunne le av dem, sier Unge Venstre-politikeren.

– Det må gå an å more seg uten at det går på bekostning av andre levende veseners ve og vel, avslutter Hauge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**