Åpnet Maridalsspillet

Ola Elvestuen var invitert til å holde åpningstalen da Maridalsspillet hadde premiere fredag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ola Elvestuen åpnet Maridalsspillet

Foto: Toril Berge

– Maridalsspillet viser Oslos dramatiske historie fra 1350-tallet, da kirken her allerede var 100 år gammel. Spillet handler om frihet — frihet til kjærlighet og frihet fra øvrigheten, sa Ola Elvestuen i sin åpningstale.

– Samtidig ble spillet en del av kampen for Maridalen på 1970-tallet. Fra kommunens side i 2003 var Maridalsspillet en viktig del av helhetsutviklingen av dalen, ønsket om en levende dal, og videreføring av et av Norges kanskje best bevarte kulturlandskaper fra middelalderen, understreket Elvestuen.

Honnør fra arrangør
– I 2002 hadde spillet vært nede i ti år. Men så var det en initiativtaker i Oslo kommune som ønsket at spillet skulle gjenoppstå, og det kom et beløp. Et nytt spillstyre kom på plass, og Maridalsspillet har blitt holdt hvert år siden 2003, sier styreleder Stine Frøystadvåg til Nordre Aker Budstikke.

Initiativtakeren hun snakker om var nettopp Ola Elvestuen, Venstre-politiker og leder i bystyrets byutviklingskomité, skriver Nordre Aker Budstikke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**