Utfordring om demens

Oppdal demensforening har utfordra lokalpolitikerne foran lokalvalget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Demensomsorgen
Demensforeninga i Oppdal har sendt brev til samtlige partier som stiller til valg ved kommunevalget til høsten. Foreninga ønsker fokus på sykdommen demens og de følger den har for den det gjelder, og for de pårørende. I forbindelse med det forestående valget ønsker demensforeninga i Oppdal at de politiske partia fokuserer på tre områder i sine partiprogrammer: 1. Dagtilbud. 2. Kunnskap og kompetanse. 3. Bolig.
Oppdal Venstre vet at demens er ei økende form for sykdom. En stor del av beboerne på Helsesentret er demente, i tillegg har de aller fleste også flere andre diagnoser. Dermed er dette ei svært krevende omsorg.
Venstres lokale valgprogram er ikke ferdigbehandla, men så langt har vi under Helse og eldre satt fokus på bl.a. spisskompetanse, videreutdanning, økt behandlingstilbud (spesielt til eldre) og at utformingen av nye BOAS gir fleksibilitet til brukere med ulike behov. Innspillet fra demensforeninga krever at vi går enda grundigere inn i utfordringene denne gruppa representerer for det totale helsetilbudet i bygda vår.
Når situasjonen blir slik at den syke ikke lenger kan bo heime, er utforminga av botilbudet særs viktig for denne pasientgruppa. Personer med demens må ha oversiktlige lokaler der ikke for mange bor i samme avdeling. Det å ikke mestre eller ha nok trygghet, gir ofte usikkerhet, angst og økt uro hos mennesker med demens. Dette er viktig å ha i minne nå når BOAS skal bygges ut.
PS! En skal ikke dvele med hendelser i fortida for mye, men det er fristende å nevne at Oppdal Venstre i lokalpolitiske fora helt fra 2005 har fremma spørsmål om velferden i Oppdal. Forslag om omsorgsboliger og planarbeid rundt utbygging av BOAS har vi hatt ved samtlige budsjettbehandlinger, uten å ha fått flertall for det. Alle som vil vite det vet at vi får større press på behovet for omsorgsplasser i tida som kommer, og det har vi visst ei stund. Venstre har gjennom sine forslag tatt konsekvensen av det. Det har for eksempel ført til at Venstre har fremma forslag om å flytte fram oppstart av nye omsorgsplasser fra 2012 til 2009, stadig uten å få flertall for den tanken.
I 2012 blir utbygginga endelig realisert, ikke et år for tidlig!
For Oppdal Venstre
Gerd-Mette Drabløs