Ny videregående skole på Jessheim

I dag vedtok fylkstinget at det skal bygges en ny videregående skole på Jessheim. – Vi bygger en skole for framtiden. Der er viktig at vi sikrer et mangfoldig utdanningstilbud for elevene, sterkere fagmiljøer og en skole hvor kunnskap og læring står i sentrum, sa Boye Bjerkholt (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Boye Bjerkholt representerte Venstre i debatten om ny skole på Jessheim i dagens fylkestingsmøte.

Foto: Magnus Bjerke

Nye Jessheim vgs. representerer en omfattende investering for framtiden. Skolen skal ha i alt 1500 elevplasser, og vil bli gjennomført som et OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid) med en foreløpig anslått investeringsramme på 835 mill. kr.

Temaskoler for sterkere fagmiljø

– Venstre er positiv til en forsiktig spissing ved skolene. Vi mener at det vil gi sterkere fagmiljøer, og et bedre tilbud til elevene. Nye Jessheim vil bli en svært bra skole, vi ønsker et manfoldig utdanningstilbud som er dimensjonert for framtiden. Vi er samtidig opptatt av at de omkringliggende skolene ikke skal svekkes. Skolene skal velge å bli bedre i noe, fordi de ikke kan bli best i alt, sa Bjerkholt i debatten i fylkestinget.

Mer om Akershus Venstres skolepolitikk
– Akershus Venstre vil videreutvikle ordningen med temaskoler der skolene skal utvikle sin egen profil, slik at de gir et bedre tilbud for elevene (fra Akershus Venstres program 2007-2011).

Om Akershus Venstres skolepolitikk her (fylkesvalgprogrammet).
Se livesending fra fylkestingsmøtet her (Akershus fylkeskommune).
Les mer om Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**