Venstre vinneren på april

Kommune 2007: 5,9 %
K-snitt april: 5,5 %
Partiprofilen V
Venstre ble vinneren på snittet av de nasjonale stortingvalgmålingene publisert i april. Venstres snitt ble 5,3 pst mot 4,1 pst i mars.
Både nasjonale og lokale kommunevalgmålinger antyder stadig at Venstre er i kamp med SV om å være parti nr. 5 i størrelse i kommune-Norge – etter Ap, H, Frp, Sp. Nasjonal poll of polls kommunevalg har SV vs Venstre på 5,8 vs 5,7 ved utgangen av april. Snittet av de nasjonale kommunevalgmålingene publisert i april ga 5,6 vs 5,5 i favør SV mot Venstre.
For SV er stadig det store åpne spørsmålet om partiet også i år har fallhøyde fra målinger til valg. Poll of polls 1. mai 2007 noterte SV til 8,1 pst (med målinger som svarte til 38 pst av stemmene i 2003). Snittet av nasjonale kommunevalgmålinger publisert ukene 16-19 i 2007 ga SV 9,4 pst. Valgresultatet ble 6,2. Når SV nå noteres under 6 pst, er det nærliggende at en eventuell fallhøyde i hvert fall er mindre. Så vil tiden vise om kunnskapsminister Kristin Halvorsen og hennes partieller i år klarer å snu SVs tendens til fall fra målinger til valg.
Fremskrittspartiets snitt på de nasjonale stortingsvalgmålingene publisert i april ble 18,9 – ned 3,2 prosentpoeng fra mars. Fallet på kommunevalgmålingene var mindre, trolig fordi Frp generelt gjør det svakere når velgerne spøres om kommunevalg – slik at avstanden ned til grunnfjellet ved kommunevalgspørsmål var lavere før “Stavanger-saken” ble kjent.
Nasjonale stortingsvalgmålinger
Oppslutning i prosent. Alle publiserte målinger i aktuelle måneder.

Ap Høyre Frp SV Sp KrF Venstre Rødt Andre
Snitt mars 28,2 27,2 22,2 6,0 4,9 4,4 4,1 1,6 1,3

Snitt april 29,3 27,0 18,9 5,8 5,3 5,0 5,3 1,6 1,
Endring 1,1 -0,2 -3,2 -0,2 0,4 0,5 1,2 -0,0 0,4
|
NB! Synnovates meningsmåling for Dagbladet 3.mai ga Venstre ei oppslutning på 6%. Ei økning fra forrige måned på 0.5%.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**