Det skal bo folk i kretsene!

Svar til engasjerte drivdalinger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

SKAL DET BO FOLK I KRETSENE?
Dette spørsmålet ble reist av representanter for OASE-gruppa og Framtidsverkstedet i Drivdalen i lokalavisene for ikke lenge siden.
Oppdal Venstre svarer et tydelig ja på spørsmålet? Vi begrunner vårt synspunkt slik:
1. Skole/barnehage er sentralt tema i ei slik spørsmålsstilling. Oppdal er en stor kommune i utstrekning, like stor som Vestfold fylke. Fremdeles er det slik at jordbruket står sterkt som basisnæring, og dette er ei næring som drives utenom sentrum. Produksjon av mat er viktig, og viktigere vil det bli i åra som kommer. Global befolkningsøkning og klimatrussel etterlater ingen tvil om det. Skal det være interessant for yngre folk å ta over et gardsbruk i Oppdal, ser vi at skole/barnehage i nærheten for mange er avgjørende. Kortest mulig veg er også viktig i et folkehelseperspektiv.
I lov om grunnskolen, §8-1, står det: “Grunnskoleelevane har rett til å gå på den skolen som ligg nærast eller ved den skolen i nærmiljøet som dei soknar til.”
Nærhet til skolen er også et kjennetegn (kriterium) på kvalitet Oppdal Venstre legger vekt på.
Oppdal Venstre foreslår i sitt valgprogram for kommende periode å opprettholde skolestrukturen i kommunen.
2. Dersom en kommune steller seg slik at utkantene avfolkes, blir kommunen sjøl en utkant på sikt.
3. For å lykkes med bosetting i hele kommunen, må politikerne til enhver tid sørge for tilgjengelige boligtomter i kretsene. Også der det i dag ikke lenger er skole.
4. Det er viktig at politikerne påser det er samsvar mellom “liv og lære.” Dvs. mellom vedtak i samfunnsdelen av kommuneplana og den årlige behandlinga av handlingsprogram/økonomiplan. Dersom en virkelig mener Oppdal skal være “ei levende bygd med liv og røre i alle kretser og grender” må det følges opp med vedtak som støtter opp om fine formuleringer.
5. Oppdal Venstre ønsker ei balansert utvikling i hele kommunen vår. Vi er ille ute dersom følelsen av at sentrum utvikler seg på bekostning av kretsene. Og sjølsagt motsatt, men det er det visst ingen fare for?! Og dermed sier vi også mye om hva vi vil arbeide for i perioden 2011-2015.
Hilsen
Odd Gunnar Jære Hoel