Sammenslåingstrollet

For kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) er lokaldemokrati ikke like viktig som ideologiske tvangstanker, skriver fylkesleder Rebekka Borsch i dagens Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rebekka Borsch

Foto: privat

10. mai varslet kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) at Regjeringen vil fremme forslag i Stortinget om å lovfeste samkommunen. Nyheten fremkalte sannsynligvis ikke mer enn et lite gjesp hos de fleste som tilfeldigvis fikk den med seg. Men bak forslaget, som ved første øyekast fortoner seg som bare enda et eksempel på en lovfestingskåt regjering, ligger det kommunalpolitisk sprengstoff.

Dette er ikke bare et lovfestingsforslag, det er en panikkreaksjon. Et nødskrik. En nødbremse som Sp-leder Navarsete trekker i så hardt hun kan, i håp om å stoppe et tog hun selv har vært med på å få på skinner. Det har nemlig gått opp for henne at samhandlingsreformen, de rødgrønnes kommunale prestisjeprosjekt, gir alvorlige bivirkninger: Reformen kan blåse nytt liv i debatten om kommunesammenslåinger.

Les hele innlegget i Aftenposten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**