-Det er de beste som dør

Fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V) siterte Nordahl Grieg da han i kveld talte på vegne av fylkeskommunen ved en minnemarkering for de døde i Oslo og på Utøya. Minnestunden ble avholdt like før Olsokmesse i Vatnås kirke i Sigdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sigdal og Eggedal Arbeiderparti i samarbeid med Sigdal kommune og kirken holdt i kveld minnemarkering for de døde i terrorangrepet i Oslo og på Utøya. Arrangementet ble holdt kl. 18, rett før Olsokmesse i Vatnås kirke. Det ble også framført taler av ordfører i Sigdal Kari Ask, Knut Erik Kjemperud (Ap) og Elise Haraldsrud Lien (AUF) som opplevde dramatikken på Utøya sist fredag.

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

Runolv Steganes tale:

Kjære alle sammen!
Det er veldig hyggelig å se at så mange har møtt fram!
På vegne av Buskerud fylkeskommune vil jeg si noen minneord.
Tragediene i Oslo og på Utøya sist fredag ettermiddag og kveld berører oss alle. Buskerud er ekstra sterkt berørt fordi Utøya ligger i vårt fylke og fordi mange fra Buskerud blei drept eller hardt skada.

Vi er alle berørt på en eller annen måte, noen dessverre langt mer enn andre. Våre tanker går først og fremst til dem som er direkte berørt av de grufulle hendelsene, til deres nærmeste og til de mange unge som resten av sine liv kommer til å måtte bære på de grufulle opplevelsene fra Utøya.

Det er skremmende at blindt hat mot norsk offisiell politikk fører til at et menneske, en av våre egne, tar primitive metoder i bruk. Det er primitivt, og det er feigt, å bruke våpen og bomber mot uskyldige og helt forsvarsløse mennesker. Uenighet må løses med debatt og diskusjon, ikke med terror mot et politisk parti og partiets ungdomsorganisasjon.

Hver og en av de som har mistet sitt liv, er en tragedie. Til sammen utgjør tapet en tragedie som har rammet Norge.

“Døden kan flamme som kornmo;
klarere ser vi enn før
hvert liv i dens hvite smerte:
det er de beste som dør.”

Dette skrev Nordahl Grieg i 1. vers av diktet "De beste" I 1942. Det er like aktuelt i dag.

De ufattelige ugjerningene som rammet vårt land sist fredag, var et angrep på sentrale deler av vårt demokrati og vår demokratiske kultur. Vi er dypt rystet og sjokkerte over at vårt åpne og fredelige samfunn så plutselig ble rammet av en grusom forbrytelse mot menneskeheten.

Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet. Vårt svar er mer av det som gjerningsmannen hatet, og som han ville ramme. Vårt svar er ikke hat eller hevn, men samhold, medmenneskelighet og frihet.

Sammen skal vi sikre og forsterke det mest dyrebare vi har felles: Vårt demokrati og åpne samfunn, bygget på frihet, rettferdighet, trygghet og toleranse.

Det er det vi har startet på med markeringen her i dag. Takk alle sammen for at dere har vist at vi ikke aksepterer vold, at vi ikke aksepterer hat og ondskap, og at vi sammen kan slå ring om de verdiene som har gjort Norge til et av verdens mest åpne og fredelige land.

Under en tur til København denne uken fikk jeg oppleve på nært hold at terroren i Oslo og på Utøya skaper reaksjoner utenlands. Blomsterhavet foran den norske ambassaden var enorm, og det var lagt på mange norske flagg og skriftlige hilsener som: "Kære nordmenn", "Kære søstrer og brødre i Norge" osv.

Onsdag ble det arrangert egen dansk minnemarkering i Vår Frues Kirke med deltakelse fra Regjeringen og Kongehuset. Avisene og dansk TV hadde fyldig dekning. I butikker, på hotell og på restauranter ble det uttrykt spontan kondolanse og medfølelse. I Københavns gater vaiet det danske flagget på halv stang. Det var ganske gripende å oppleve. Samtidig følte vi oss stolte som norske.

Omtanke, ikke frykt og redsel, er det vi sammen skal benytte oss av for å bekjempe terror og det ubegripelige hatet. Derfor skal vi først og fremst ta vare på hverandre. Gi hverandre trøst, snakke sammen og stå sammen i en nasjonal manifestasjon på at ingen skal kunne skremme oss til taushet eller true vårt grunnleggende demokrati der alle er like mye, like mye, verdt.

Buskerud fylkeskommune minnes de døde med ærbødighet og respekt.
La oss følge opp statsminister Jens Stoltenbergs ord:
Vi er et lite land, men et stolt folk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**