Folk først-Oppdal Venstre

Gerd Mette Drabløs

Foto: Jon Vammervold

Folk først for Oppdal Venstre

Valgkampen er i gang og som toppkandidat i Oppdal Venstre har jeg mulighet til å fortelle litt om hva Venstre står for. Jeg mener at Venstre bør være sterkere representert i Kommunestyret i Oppdal. Venstre ønsker et åpent, tolerant og fritt samfunn hvor hver enkelt person har mest mulig frihet til å bestemme over sitt liv og seg selv.

Denne grunnleggende liberale tanken kombinerer vi med en sosial samvittighet og et ansvar for å finne fram til gode løsninger for fellesskapet. Frihet for den enkelte med ansvar for hverandre er altså den sosiale liberalismens kjerne. Sosialliberalismen er langsiktig, positiv, tolerant og ansvarlig. Venstre setter folk først. Det handler om å finne de beste løsningene for innbyggerne i kommunen vår.
Jeg mener at Kommunestyret bør være bredt sammensatt og speile befolkingen i kommunen; alder, yrke og bosted. Det er viktig at vi får ned snittalderen blant representantene og at det er jevnt fordelt mellom kvinner og menn. Meningsutveksling og debatt er viktig. Problemet med enighet kan være at saker ikke blir godt nok belyst og at vi ikke finner de beste løsningene. Kunnskapen, interessen og motivasjonen til representantene er viktig for å oppnå dette. Viljen til forandring og utvikling som kommer Oppdals innbyggere til gode er viktig.
Venstre er gode i opposisjon. Vi stiller spørsmål, søker svar og vil belyse alle sider som problemstillingen reiser. Dette tar litt lenger tid, men "hastverk er lastverk" og vi har tid til å få til de beste løsningene. Som samarbeidspart er Venstre lojal og solid, men tenker selv. Vi stiller kontrollspørsmål: Hvordan fatte det beste vedtaket slik at det kommer innbyggerne i Oppdal til gode. Vi ønsker alltid å få til mer, og da må det prioriteres. Som borgerlig parti i det politiske sentrum, mener jeg at vi har en god og solid forankring sammen med de andre sentrumspartiene. I en tid da samfunnet og velgerne har orientert seg enten mot venstre eller høgre, har Venstre som grønt sentrumsparti hatt utfordringer med å bli sett av velgerne. Vi mener tida er inne for å tenke nytt — å se den enkelte og hverandre.
Vi praktiserer en politikk som innen velferd betyr at de som trenger det mest skal prioriteres. Hvilket annet politisk parti løfter frem gründeren slik Venstre gjør det? En arbeidsplass starter med en person som har en god forretningsidè. Papirbyråkratiet er et stort hinder. Trygdelovgivningen gir økonomisk utrygghet for selvstendig næringsdrivende. Skattelovgivningen og avgiftspolitikken skaper ikke arbeidsplasser. Dette gjør Venstre noe med.

Vi er et politisk parti som har liberale, ansvarlige, kunnskapsrike og kreative folk i rekkene. Vi vil noe for folk. Jeg kan ikke få sagt mange nok ganger når problemstillinger drøftes og folk tar opp viktige saker som angår dem; Vi setter folk foran systemer! Derfor er jeg med i Oppdal Venstre.
Vi trenger din stemme for at vi i Oppdal skal kunne sette folk først. Vi vil fremme sakene som er viktige for deg og stemme fram gode vedtak.
Gerd-Mette Vatne Drabløs
Oppdal Venstre