Fylkestingsvalget — det glemte valget

Flertall i Norge for å beholde fylkeskommunene og dermed et regionalt nivå mellom kommunene og staten. Da er det problematisk at velgerne i så liten grad får kjennskap til hva de forskjellige partiene har av politikk på de områdene som fylkestinget har ansvar for. Hedmark fylke har et budsjett på ca 2,5 milliarder kroner

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erik Ringnes

Foto: Stange Venstre

Hør radioinnslaget om det glemte valget HER Hele artikkelen kan du lese under:
12. september skal det velges folkevalgte representanter både til kommunestyrer og fylkesting. Valgkampen har til nå vært preget av debatt om skole og eldreomsorg. Det er bra og bidrar til økt interesse både for politikken på dette området og for valget. Hovedansvaret for eldreomsorgen ligger hos kommunene. Det er liten interesse for fylkestingsvalget. Det er flere som har et ansvar for å sette fylkestingsvalget på dagsorden, både de politiske partiene, partene i arbeidslivet som har en rolle i forbindelse med lærlingeordningen, fagforeningene og ikke minst pressen som er bindeleddet mellom velgerne og partiene. Fylkene har i dag følgende hovedansvarsområder som bør interesse folk flest: Videregående utdanning, samferdsel, kultur og den litt mer diffuse rollen som regional utviklingsaktør.
Alle som har barn bør interessere seg for tilbudsstrukturen og kvaliteten på tilbudet ved de 14 videregående skolene i Hedmark. Ungdommene i Hedmark velger mer yrkesfag enn landsgjennomsnittet og frafallet er også høyere enn landsgjennomsnittet. Hedmark har parlamentarisme og styres av et fylkesråd som er utgått fra Ap, Sv og Sp. Venstre, Høyre, Krf og Pensjonistpartiet samarbeider i opposisjon og fikk gjennomslag for en mer ambisiøs skolepolitikk i den videregående opplæringa i arbeidet med det som kalles "opplæringspolitisk plattform."
Fylkene har overtatt ansvaret for det som tidligere var riksveier som en følge av regionreformen. Hedmark er landets 3. største fylke og veier og samferdsel er "blodårene" i vårt fylke som bringer folk og varer rundt i hele fylket. Fylkestinget vedtar budsjetter som er av stor betydning for standarden på veiene. Skoleskyssen drives av Hedmark Trafikk som er et heleid fylkeskommunalt foretak. Tilpasset transport for forflytningshemmede (TT-ordningen) er også fylkestingets ansvar og har vært gjenstand for mye misnøye på grunn av den nye ordningen hvor alle reiser må bestilles på et kontor i Folldal. Her ligger det mye politikk i organiseringen og utforming av retningslinjer.
Hedmark har mange nasjonale hovedferdselsårer, med både E6, Rv 2, Rv 3, Dovrebanen og Rørosbanen hvor vi står foran store utbygginger med dobbeltspor på Dovrebanen og firefelts E6 og Rv 2 som de største. Hedmark fylkesting har en sentral rolle i dette arbeidet og må blant annet stifte egne bomselskaper med låneopptak for de veiutbyggingene som delvis og nå faktisk hovedsakelig finansieres med bompenger. Her ligger det mye politikk selv om mange av premissene legges av stortinget og regjeringen.
Kultur er det politikkområdet hvor det brukes minst penger i fylkene. Likevel er det mye politikk i hvordan midlene fordeles, forholdet til frivillige organisasjoner, tilskudd til de mange festivalene og ikke minst til fylkesbibliotekene som er viktige kunnskapsbaser i Hedmark.
Det er flertall i Norge for å beholde fylkeskommunene og dermed et regionalt nivå mellom kommunene og staten. Da er det problematisk at velgerne i så liten grad får kjennskap til hva de forskjellige partiene har av politikk på de områdene som fylkestinget har ansvar for. Hedmark fylke har et budsjett på ca 2,5 mrd kroner. Det er et stort beløp og det er ganske stor uenighet om hvordan disse pengene bør brukes i fylkestinget., jfr opposisjonens alternative budsjetter. Det er fortsatt noen dager igjen til valget og jeg vil herved utfordre Utdanningsforbundet, Lektorlaget, Foreningen "For Jernbane" og andre til å utfordre oss som stiller til valg til fylkestinget og be om at dere utfordrer oss til debatt.

Erik Ringnes
Venstres 1. kandidat ved fylkestingsvalget i Hedmark