Valg 2011

Stand på torget i Oppdal

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Valget er bare ei dryg uke unna. Spennende! Daglige meningsmålinger er stort sett oppmuntrende, anbefaler å “gugle” på pollofpolls. (I dag var det f.eks ei fra Hurdal der Venstre er største parti med noe over 27% oppslutning! Partiet har hatt ordføreren der denne perioden.)Det finner du det som er av målinger rundt om i bygd og by, og for hele landet.
I Oppdal er dette med valgkamp i grunnen noe nokså gemyttlig. I dag, 3.sept., var vi sammen med de andre seks partia som stiller liste ved valget til stede i sentrum. For de fleste vil det si i området rundt Samvirkelaget, også kalt DOMUS! De mest ressurssterke, uten at vi går nærmere inn på hvem!, har både mannskap og utstyr til å være flere steder samtidig.
Oppdal Venstre nøyer seg med torget. Til gjengjeld har vi fått lånt “partytelt” av Marit Kristine, valgkampsekretær i Tronheim. Det er i grunnen ei ganske fin innretning som synes i landskapet. Som i tidligere førvalgstider hadde vi vaffelsteiking og tipping av sammensetninga av det kommende kommunestyret i Oppdal. Premien til den/de som kommer nærmest fasit, er litt (valg)flesk! Fasit har vi om kvelden 12.
Førstekandidat Gerd-Mette og undertegnede var i sving før 11 med oppsetting av telt og tilkobling av vaffeljern. Etter hvert ble vi riktig mange rundt Venstreteltet i kortere eller lengre tid. Bl.a. Solfrid M., Hans B., Liv L., Ingrid M. og Sebastian S. Folk gikk forbi, noen stoppa også for en prat. Om vi fikk noen flere velgere er ikke så godt å vite. Hovedsaka er at en er tilstede i landskapet. Det blir iallefall lagt merke til hvem som ikke er tilstede!!
Praten med velgere avslørte iallefall at noen hadde forhåndsstemt, og stemt Venstre. Dessuten fikk vi greie på at en ungdom hadde stemt Venstre ved alle valg, og nå vurderte å melde seg inn!
Vafler med “påskrevet” stor V i jordbær- eller bringebærsyltetøy ble spandert på publikum og på de andre som sto på stand.
Jo da, gemyttligheten rådde. De store politiske diskusjonene både med publikum og politikerkolleger uteble, stort sett.
Neste lørdag kl. 11 er det innspurt og siste sjanse til å kapre ytterligere stemmer før 12.
Odd Gunnar J. H.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**