Fjellmandel fra Oppdal

Et kvalitetsprodukt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Næringspolitikk — et eksempel

Kvalitet gir mersmak er undertittelen på årets Fjellmandel fra Oppdal. Produsentene har lykkes med å formidle et kvalitetsprodukt med tidsriktig design. Og det er designet som gjør at Fjellmandel kan lykkes også utover bygdegrensa.
Venstre ønsker å se mer av dette. Vi mener at flere arbeidsplasser kan skapes innen næringsmiddelindustrien. Oppdal har ressursgrunnlaget. Selvstendig næringsdrivere ( bønder ) , dyrka mark og nok tilgang på både sau og potet. Industritomter, og til og med ferdige produksjonslokaler står ledige. Når en ser tilgangen på videreforedlet potet, er det bare å kopiere produktene som allerede finnes på markedet. Vi vil ha vasket, porsjonspakket potet. Vi kjøper marinerte poteter, fiks ferdig til steking i aluminiumsform i butikkene. Poteter klar for frityrgryta og ferdigblandet fløtegratinerte poteter i ulike porsjonpakker ligger klar i fryse- og kjøledisken.
Min favoritt er ovnsbakte mandelpoteter som tilberedes frå grunnen av. Det vil si kjøpes i butikken, enten i løsvekt eller i pakke, for så å bli vasket rene for jord, skrubbet, skåret, lagt i langpanne, oljet og krydret. Det er helst på søndager denne litt omstendelige prosessen hjemme på kjøkkenet blir utøvd. Og det er kanskje under dette ritualet at påminnelsen om våre muligheter her på Oppdal åpenbarer seg. Produktutvikling og markedsføring inngår i våre daglige samtaler hjemme og på jobb. Mat og matlaging, så vel som helsereiser og aktiv fritid er in for tiden.
Venstre ønsker å støtte opp under gründere, selvstendige næringsdrivende og småbedrifter. Er det noen som ønsker å utvikle denne næringen i Oppdal, så ta kontakt med næringskonsulenten og få fart på sakene. Her har vi muligheter. Fjellmandel fra Oppdal er bevis nok for at hardt arbeid og samhandling fører fram! Gratulerer med resultatet, og lykke til med fortsettelsen.
Hilsen
Gerd-Mette Vatne Drabløs