Flere P-plasser for pendlere

Leserinnlegg i RB 1. november: Folk vil kjøre kollektivt, men får ikke satt fra seg bilen på kollektivknutepunktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I Romerikes Blad 27. oktober leser vi i lederen om parkeringstrøbbel for pendlere som vil kjøre buss til Oslo, men som ikke finner parkeringsplass på Hvam. Det samme problemet finner vi også andre steder på Romerike. Parkeringsplassen på Lørenskog togstasjon fylles raskt opp om morgenen, og etter klokken åtte er det store sjanser for at det er fullt.

Det bygges ivrig på Romerike, befolkningen øker og med den antall reisende. En del bor lenger unna både tog- og bussholdeplass, og bruker bilen til kollektivknutepunktet. Mulighetene for å parkere ved kollektivholdeplasser er heller blitt dårligere enn bedre de siste årene. Tilrettelegging av flere parkeringsplasser på togstasjoner og ved bussholdeplasser bør være en prioritert oppgave. Skal vi nå målet om mer kollektivbruk og reduksjon av biltrafikken, må flere krefter som NSB, Ruter, næringslivet og Lørenskog kommune samarbeide.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**