Gode meningsmålinger for Venstre

Venstre er fjerde størst med en fremgang på 1,6 prosentpoeng til 6,2 prosent i en landsomfattende stortingsvalgmåling Infact har laget for VG. For Akershus Venstre har snittet ligget på 6,7 % i februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kan to Venste-representanter fra Akershus være innen rekkevidde i 2013? På bildet: Akershus Venstres toppkandidater i 2009.

Foto: Hans Andreas Starheim

Venstre får 6,2 % på målingen, noe som er opp 1,6 % fra forrige måling og opp 2,3 % fra siste stortingsvalg. Om dette blir valgresultatet i 2013, vil Venstre få 10 stortingsrepresentanter.

I Akershus ligger Venstre på 6 % (Poll of polls, brutt ned). I februar har snittet ligget på 6,7 % (snitt inneværende måned, brutt ned), noe som innebærer at Venstre beholder sitt ene mandat.

I inneværende periode er det 16 mandater fra Akershus på Stortinget, men antallet vil øke til 17 stortingsmandater iht professor Bernt Aardals beregning av ny fylkesfordeling. Akershus får et ekstra mandat som følge av befolkningsvekst. Dette bedrer Akershus Venstres sjanser til å få inn to mandater på Stortinget i 2013.

Se også:
Politisk.no “Høyre jevnstore med arbeiderpartiet”
Poll of polls: Infact for VG

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**