Ketil Kjenseth på topp for Oppland

Det ble et spennende nominasjonsmøte i Oppland Venstre. Syv «superkandidater» presenterte seg og kjempet for de seks øverste plassene på Oppland Venstres liste til stortingsvalget 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Sanna Sarromaa (nominasjonskomiteens leder) og Ketil Kjenseth

Foto: Steinar Haugsvær

Generalsekretær i Venstre, Steinar Haugsvær, hadde med hilsen fra Trine Skei Grande og roste Oppland Venstres innovative nominasjonsprosess. Han poengterte at Oppland Venstre med dette innfører mer demokrati og åpenhet i beslutningene og kandidatvalg. Oppland tar en tidlig avgjørelse og velger i møtet Norges andre stortingskandidat til neste års stortingsvalg (knepent slått av Østfold Venstre).

Delegatene på nominasjonsmøtet stemte på den kandidaten de ønsket skulle gå videre gjennom fire valgrunder. Til slutt sto “kjønnskampen” igjen mellom kandidatene Ketil Kjenseth og Ingjerd Thon Hagaseth. Kjenseth fikk 24 av de 37 stemmene og vant dermed førsteplassen.

Eivind Brenna vant tredjeplassen, men ønsket selv å bytte plass med Dag Helge Frøisland for å gi lista en bedre geografisk fordeling. Forslaget fikk medhold av nominasjonsmøtet.

En rørt Ketil Kjenseth takket for tilliten gitt av nominasjonsmøtet. Han takket blant annet Sanna Sarromaa og Mikkel Dobloug for å ha tatt initiativ til, og planlagt, nominasjonsarbeidet.

Vedtatt liste til stortingsvalget 2013
1. Ketil Kjenseth, Gjøvik
2. Ingjerd Thon Hagaseth, Etnedal
3. Dag Helge Frøisland, Lillehammer
4. Christin Guldahl Madsen, Gjøvik
5. Eivind Brenna, Vestre Slidre
6. Kjersti Brevik Møller, Vestre Toten/Unge Venstre
7. Terje Rønning, Lillehammer
8. Hilde Tveiten Døvre, Nord-Aurdal
9. Ole Dæhlen, Gran
10. Helga Feste Hunter, Østre Toten
11. Mikkel Dobloug, Nord-Fron
12. Astrid Knutsen Hårstad, Gjøvik
13. Bjørg Lien, Lillehammer

Superkandidater Oppland Venstre - Dag Helge Frøisland, Eivind Brenna, Kjersti Brevik Møller, Mikkel Dobloug, Christin Guldahl Madsen, Ketil Kjenseth og Ingjerd Thon Hagaseth.

Superkandidater Oppland Venstre – Dag Helge Frøisland, Eivind Brenna, Kjersti Brevik Møller, Mikkel Dobloug, Christin Guldahl Madsen, Ketil Kjenseth og Ingjerd Thon Hagaseth.
Foto: Pål Helge Vorkinn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**