Ruter med ny fjordstrategi

Oslofjorden er ikke utnyttet godt nok, mener styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen. Nå har Ruter laget en rapport som beskriver en rekke nye muligheter for hvordan sjøen kan tas i bruk. Hvis du bor på Sørenga og jobber på Fornebu, hvorfor skal du da kjøre bil, ikke båt, til jobb? Og hvorfor går Nesoddbåten fortsatt til Aker Brygge, ikke til Oslo S? Ruter har nylig laget en fjordstrategi som beskriver en rekke nye muligheter for Oslofjorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre vil utnytte potensialet som ligger i å bruke Oslofjorden til kollektivtransport.

Foto: Caroline Roka

Siri Engesæth vil ha hurtigbåt til Fornebu.

– Vi mener det er på tide å tenke nytt og har laget et faktagrunnlag for diskusjon. Strukturen på fjorden er eldgammel, sier Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen.

– Det viktigste med denne rapporten er at den gir et godt grunnlag for å gå videre med en satsing på økt trafikk på sjøen i Oslo, men hvilke deler vi går videre med, og hvordan vi skal legge strategien, kommer i en egen sak fra byrådet, sier miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Vil ha hurtigbåt til Fornebu

I oktober flytter Statoil inn på Fornebu. Dette sammen med åpningen av nye hotell, oppstarten på bygging av Fornebu Senter med mer, vil gjøre trafikksituasjonen akutt. Siri Engesæth, fylkestingsrepresentant for Akershus Venstre, har tatt til orde for hurtigbåtløsning til Fornebu.

Les mer hos Osloby på nett.

Last ned rapporten “Ruters tilbud på fjorden” (pdf)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**